Revista presei

7 august 2020

Salvaţi Copiii: Elevii să revină la şcoală în condiţii egale de siguranţă sanitară şi acces real la educaţie de calitate

Organizaţia Salvaţi Copiii România atrage atenţia că e nevoie de norme metodologice clare pentru ca toate şcolile să permită reîntoarcerea elevilor în condiţii de siguranţă şi non-discriminare şi salută anunţul făcut de preşedintele Klaus Iohannis referitor la descentralizarea deciziei privind felul în care va arăta participarea şcolară.

Organizaţia solicită autorităţilor relevante, atât din domeniul educaţiei, cât şi al sănătăţii, să elaboreze un ghid comprehensiv care să ajute şcolile să decidă asupra soluţiilor optime de începere a anului şcolar în funcţie de mai mulţi factori, dincolo de contextul local al incidenţei şi transmiterii COVID 19: spaţiile disponibile şi gradul de aglomeraţie al şcolii, distanţa parcursă şi modul în care elevii şi cadrele didactice ajung la şcoală, condiţiile igienice din unităţile de învăţământ (accesul la apă şi canalizare) etc”.

În acelaşi timp, Salvaţi Copiii atrage atenţia că 21% dintre şcolile din Romania nu sunt pregătite să îşi primească elevii înapoi la şcoală, peste o treime dintre elevii din România învaţă în şcoli cu spaţii excedentare, iar aproape jumătate dintre elevii români (47%) au avut acces limitat la educaţia online.

“Solicităm Ministerului Educaţiei Naţionale să facă publică situaţia unităţilor de învăţământ în care funcţionează formaţiuni de studiu cu un număr de elevi/preşcolari mai mare decât maximum prevăzut de legea educaţiei naţionale, să comunice soluţiile optime pentru începerea anului şcolar în aceste unităţi de învăţământ, dar şi să supună dezbaterii publice un set de măsuri care să poată contribui la evitarea unor astfel de situaţii în viitor”, se arată într-un comunicat transmis joi AGERPRES.

Totodată, organizaţia anunţă lansarea campaniei “Vreau la şcoală”, care aduce în centrul atenţiei restabilirea dreptului tuturor copiilor la educaţie, grav afectat de criza COVID-19 şi de izolare, şi solicită autorităţilor implementarea unor măsuri concrete de pregătire a şcolilor, în contextul începerii noului an şcolar.

În context, Salvaţi Copiii salută anunţul făcut de preşedintele Klaus Iohannis ca decizia privind felul în care va arăta participarea şcolară să fie descentralizată şi fiecare autoritate locală să îşi asume, în funcţie de contextul epidemiologic, de comunitate, de nevoile reale ale copiilor şi de măsurile pe siguranţă pe care le implementează, cum vor fi organizate cursurile. AGERPRES

EDITORIAL - Descentralizarea deciziei în educație – o decizie istorică, sub presiunea pandemiei COVID-19. Comunitatea decide soarta copiilor

Descentralizarea deciziei din educație este marea noutate din anunțul președintelui Klaus Iohannis. O premieră istorică, în urma căreia directorul de școală, primarul și comunitatea locală primesc puterea de-a decide și de-a pune în practică tot know-how-ul pe care îl au pentru ca cei mici să primească cea mai bună educație pe care o pot oferi. Nu le mai spune nimeni că nu pot învăța afară, în spații neconvenționale (care respectă normele de siguranță), pe model nordic, sudic sau asiatic. Președintele Klaus Iohannis tocmai a anunțat un cadru, înăuntrul căruia comunitatea locală este chemată să decidă cum se organizează.

Până acum, nu puteau decide directorul de școală și cu primarul (analizând câte cazuri de COVID-19 sunt în localitate, ce spații pentru școală au la dispoziție și cu câte alte spații poate ajuta primăria) închiderea sau deschidere școlii. Să ne amintim că pe 11 martie 2020 s-au închis absolut toate școlile, fără ca Guvernul să țină cont de condițiile din vreo localitate. De acum înainte, ține exclusiv de colaborarea școală-primar-părinți ca școala din orașul X să fie deschisă, chiar și dacă tot restul țării este închis.

Iar în final, cei care câștigă mai multă putere sunt părinții. Pentru că vor putea cere oricând directorului de liceu să le arate solicitarea de spații trimisă către primărie; pentru că pot cere oricând audiență primarului, pe care îl întâlnesc inclusiv în Consiliul de Administrație al școlii de unde, să nu uităm, fac parte profesorii, părinții, elevii și primarul sau un reprezentant al primăriei. De azi înainte, implicarea în decizia locală a fiecăruia dintre trebuie să fie și mai mare, dacă vrem ca situația să se schimbe în educație.

Nu le mai taie nimeni de la centru accesul copiilor și profesorilor la școală, iar descentralizarea deciziei este cu atât mai puternică cu cât avem precedentul martie – iunie 2020, când toate școlile din România au fost închise fără nicio excepție – stat, privat – în contextul în care mai toate țările occidentale au experimentat diverse forme și grupe de redeschidere.

Orban: Procedurile privind începerea școlii vor fi gata în 10 zile. Autoritățile vor face tot ce depinde de ele să asigure internetul

Procedurile privind organizarea începerii noului an şcolar vor fi finalizate în maximum 10 zile, a anunțat, joi, prim-ministrul Ludovic Orban. De asemenea, Guvernul vrea să stabilească un cadru în care profesorii să-și îmbunătățească performanța în lecţiile online iar fiecare școală va trebui să aibă o platformă pentru organizarea acestora, potrivit Agerpres.

“Toate aceste proceduri vor fi curând, în 10 zile maxim, ele vor fi parte din acte normative, se va face training-ul, inspectorii, training cu directorii de şcoli. De asemenea, urmărim programe de creştere a abilităţilor de transmitere a cunoştinţelor, pentru cadrele didactice, online, astfel încât să creştem performanţa în organizarea lecţiilor online. Avem linii pe care le urmărim, vor fi pregătiţi, vor şti ce au de făcut. Oricum, ca procedură va fi, probabil, o procedură, la propunerea şcolii cu avizul DSP şi al Inspectoratului Şcolar. Deciziile, altele decât decizia efectivă de deschidere normală a şcolii, vor fi luate de comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă”, a spus Ludovic Orban.

El a explicat că decizia guvernamentală este aceea de a nu impune aceeaşi măsură la nivel naţional, ci de a trata diferenţiat începerea şcolilor, în funcţie de contextul epidemiologic din fiecare comunitate.

“Cu siguranţă, datele precise le vor avea, să spun, cu două săptămâni, o săptămână înainte de începerea şcolii, pe baza datelor epidemiologice pe care le avem la zi şi informaţiile sunt publice şi sunt făcute de INSP. Pe de altă parte, ei vor şti că e posibil să nu se ducă toţi copiii la şcoală, acolo unde este un nivel relativ crescut de răspândire a virusului şi că va exista posibilitatea şi învăţământului, să spun, intermediar, adică o parte, jumate, în clasă, jumate online şi schimbarea lor, rotirea pe rând. (…) Cert este că fiecare şcoală va trebui să aibă o platformă de organizare a lecţiilor online. Asta este obligatoriu”, a afirmat Orban, întrebat când vor şti părinţii în ce scenariu se încadrează fiecare şcoală.

 

Cluburile în aer liber, „acceleratoare” de coronavirus. OMS, apel către tineri: „Întrebaţi-vă dacă chiar este nevoie să mergeţi la petreceri”

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a lansat miercuri un apel către tineri să-şi schimbe comportamentul pentru a preveni răspândirea şi mai mult a noului coronavirus, în timp ce numărul cazurilor de COVID-19 creşte în rândul tinerilor şi aceştia au devenit un vector important de transmitere a virusului, transmite Agerpres.

„Tinerii au o oportunitate enormă de a reduce transmiterea (coronavirusului) prin comportamentul lor. Ei trebuie de asemenea să ia în calcul faptul că au o responsabilitate în această privinţă”, a declarat directorul pentru urgenţe sanitare al OMS, Michael Ryan, citat de France Presse.

„Dacă transmiterea comunitară este ridicată, toată lumea este în pericol, dar ‘puneţi-vă întrebarea: chiar este nevoie să merg la această petrecere?’”, a adăugat el, amintind că, după ce iniţial COVID-19 a fost percepută ca o boală ce atacă mai ales persoanele adulte şi vârstnice care mai au şi alte afecţiuni, acestea din urmă acum încearcă să se protejeze, dar tinerii pot acţiona ca vectori de transmitere a virusului şi s-au înmulţit cazurile de contaminare în rândurile lor.

Creşteri notabile ale acestor cazuri au fost observate în ţările europene unde, în această perioadă de vacanţe estivale ce urmează restricţiilor antiepidemice din primăvară, tinerii au luat din nou drumul barurilor, discotecilor şi petrecerilor în aer liber.

Potrivit responsabilei tehnice a celulei OMS însărcinată cu gestionarea pandemiei de COVID-19, Maria Van Kerkhove, studiile relevă că un număr mic de persoane sunt responsabile pentru cea mai mare parte a contaminărilor. „Estimăm că între 10% şi 20% din toate cazurile sunt responsabile pentru aproximativ 80% din evenimentele de transmitere” a virusului, a precizat ea.

Luna trecută, directorul general al OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, avertizase şi el tinerii că nu sunt „invincibili” în faţa coronaviruslui şi că în unele ţări prea mulţi dintre ei au „lăsat garda jos”, îndemnându-i „să-şi ia aceleaşi măsuri de precauţie ca ceilalţi pentru a se proteja de virus şi pentru a-i proteja pe cei din jur”.

Emil Boc: Cine nu are infrastructura digitală pregătită pentru începerea școlii în septembrie, poate să își dea demisia

3 milioane de euro, atât a alocat primarul municipiului Cluj-Napoca pentru începerea anului școlar. Emil Boc spune că este datoria autorităților locale să doteze școlile cu tot ce au nevoie pentru noul an școlar, chiar dacă acesta se va desfășura în condiții speciale. 

Primarul Emil Boc a declarat că aleșii locali au alocat 3 milioane de euro pentru începerea anului școlar în municipiu, în septembrie, în sistem hibrid. El spune că a întrebat din vreme școlile de ce au nevoie pentru a putea începe școala în condiții bune, fie că este vorba despre elevi care vin fizic la școală, fie că e vorba despre învățământ online. Emil Boc a avertizat directorii de școli că cine nu are infrastructura digitală pregătită pentru începerea școlii în septembrie, poate să își dea demisia. De aceea, a făcut un necesar de laptopuri, tablete, căști, table, de care ar fi nevoie. Până acum, primăria Cluj-Napoca a cumpărat 2000 de tablete pentru copiii din familiile defavorizate din oraș, care au ajuns la elevi încă din luna iunie. În plus, pentru copiii din comunitățile defavorizate a fost asigurat și acces gratuit la wi-fi, pentru că ”degeaba ai tabletă dacă nu ai și wi-fi asigurat”, mai spune primarul Emil Boc. El a dat exemplul școlilor din alte țări europene care încep școala, cu măsurile de protecție și siguranță necesare.

În aceea ce privește banii alocați de Consiliul local, Emil Boc spune că nu este de acord ”să stea cu mâna întinsă” spre autoritățile de la București, când e vorba despre dotarea și pregătirea școlilor pentru începutul noului an.

Pe de altă parte, Emil Boc a precizat că primăria este pregătită să pună la dispoziție câteva spații alternative pentru desfășurarea cursurilor, atât în curțile școlilor, cât și în alte locuri, dar totul depinde de cum va arăta situația epidemiologică. Primarul a precizat la Digi24 că este vorba de „unități mobile, dotate cu toate facilitățile, astfel încât să aibă și căldura asigurată și infrastructura necesară”.

Cu tehnologie sau nu, anul școlar 2020-2021 începe în 14 septembrie. Cu toate că primarul Clujului a făcut apel la responsabilitatea cetățenilor pentru respectarea regulilor pentru a preveni răspândirea coronavirusului, din 8 august intră și la Cluj obligativitatea purtării măștii pe durata stării de alertă atât în spațiile publice închise, cât și în anumite spații deschise. Este vorba despre întruniri culturale sau de divertisment, serbări publice, pelerinaje sau adunări religioase.

Germania: Şcoală în pofida pandemiei - cum ar putea funcţiona?

În unele regiuni, vacanţa de vară a luat deja sfârşit. Noul an şcolar urmează să înceapă în regim obişnuit. Dar situaţia din şcoli nu va fi normală, după cum se vede în landul Mecklenburg-Pomerania Anterioară.

Probabil că mulţi părinţi cu copii de vârstă şcolară se uită în Germania spre ce se întâmplă în landul Mecklenburg-Pomerania Anterioară, aflat în nord-estul ţării. În acest land de la Marea Baltică, şcoala a început deja în această săptămână. În cele 16 landuri federale, vacanţa de vară este cuprinsă între date diferite, începând din iunie până în septembrie, astfel încât să nu se afle toţi concomitent în vacanţă. Landul Mecklenburg-Pomerania Anterioară a intrat primul în vacanţă, astfel că marele test începe acolo.

În cele 563 de şcoli ale landului, 152.700 de eleve şi elevi merg de luni până vineri la şcoală, în regim “normal”, cu minimum patru sau cinci cursuri pe zi. Chiar şi orele de muzică şi sport vor fi iarăşi permise.

Toate acestea sunt posibile fiindcă în landul Mecklenburg-Pomerania Anterioară există foarte puţine cazuri de COVID-19, a comunicat guvernul regional. Rata de infectare cu coronavirus este printre cele mai scăzute la nivel federal. Cu toate acestea, în şcoli situaţia nu va fi nici pe departe “normală”.

De ce să înveți despre jocuri video la facultate

La sfârșitul lui iunie, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București a anunțat că va oferi masteranzilor la Studii culturale britanice posibilitatea de a studia jocurile video, prin grila studiilor culturale, din anul universitar 2020-2021. În 2020, jocurile video nu mai sunt distracție superficială – unii ar spune că n-au fost niciodată. Cu-atât mai mult merită studiate prin filtrul științelor politice, al istoriei și al mecanismelor de construcție identitară, în condițiile în care apar din ce în ce mai multe jocuri complexe, care chestionează valorile încetățenite în lumea în care trăim. Am invitat un tânăr universitar român, care va preda Jocuri video și identitate culturală (primul curs de felul ăsta oferit în România și unul dintre puținele din Europa de est), să ne explice legătura dintre studii culturale și gaming.


După succesul primului The Last of Us în 2013, un joc despre călătoria pre-adolescentei Ellie printr-o Americă de după apocalipsă, comunitatea globală de gameri aştepta cu mare interes următorul titlu din serie – The Last of Us Part II. Primul ieşise în evidenţă nu doar prin experiența de joc, ci şi prin personajele foarte bine conturate narativ, ale căror drame personale deveneau deseori mai importante pentru jucător decât luptele cu zombie ce populau lumea jocului. După şapte ani de amânări şi incertitudine, jocul apare în iunie 2020, în uralele fanilor care erau nerăbdători să vadă ce urma să se întâmple cu Ellie, acum adolescentă, şi Joel, tutorele şi protectorul ei ajuns între timp la senectute. Jocul a doborât recorduri de vânzări şi a adunat o serie de recenzii pozitive. 

MESAJUL DE DESCHIDERE A REȚELEI UNIVERSITARE „Universitatea Europeană UNITA”, formată din Universidade de Beira Interior, Universidad de Zaragoza, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Université Savoie Mont Blanc, Università di Torino și Universitatea de Vest din Timișoara

Universitatea Europeană UNITA, care a fost selectată pentru finanțare de către Comisia Europeană în luna iulie 2020, reprezintă o alianță de șase universități comprehensive de cercetare și educație, din cinci țări de mărimi și cu traiectorii diferite: de la vest la est, Universidade de Beira Interior, Universidad de Zaragoza, Université de Pau et des Pays de l’Adour, Université Savoie Mont Blanc, Università di Torino și Universitatea de Vest din Timișoara. Universitatea europeană UNITA își propune să testeze un nou model de predare colaborativă și intergată, aplicând pedagogii și strategii de cercetare inovative, în vederea elaborării și implementării de soluții creative pentru o dezvoltare regională durabilă. UNITA nu se rezumă doar colaborări în mediul academic, ci este susținută de sectorul socio-economic, autorități publice, organizații civile, care acționează ca parteneri asociați.

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Gabriel Pirtea: „Aderând la UNITA, contribuim la dezvoltarea unei noi idei, cea de universitatea europeană. Aceasta se remarcă prin munca depusă pentru mobilitatea sustenabilă și incluziunea teritoriilor montane și de graniță”.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională