Revista presei

6 aprilie 2020

Rezultatelor preliminare ale unei ample cercetări evaluative la care UVT a participat: Majoritatea profesorilor resping repetarea anului școlar

Pentru a contura măsuri adecvate de sprijin pentru profesori, în această perioadă dominată de condiții speciale, Universitatea de Vest Timișoara oferă public prezentarea rezultatelor preliminare ale unei ample cercetări evaluative, desfășurată de o echipă de cercetători și cadre didactice de la Universitatea din București- DFP, Universitatea Alexandru Ioan Cuza- DPPD, Universitatea de Vest- DPPD și Institutul de Științe ale Educației.

Peste 6.000 de cadre didactice au participat la cercetarea evaluativă privind practicile didactice și dificultățile în desfășurarea activităților cu elevii în această perioadă. Cu un eșantion reprezentativ, investigația relevă măsurile de sprijin necesare și pot constitui baza pentru decizii la nivel local și din partea Ministerului Educației.

Se remarcă în special una dintre cele mai importante concluzii preliminare, valoroasă tocmai în contextul condițiilor în care profesorii lucrează mai mult decât de obicei pentru a compensa inconveniente inerente transpunerii într-un cadru nou a activităților didactice, regândind situațiile de învățare și punând accent pe calitativ, pe progres școlar autentic și pe interacțiunea și implicarea elevilor. Astfel, majoritatea profesorilor resping varianta repetării anului școlar și varianta recuperării prin restructurarea anului școlar viitor, optând pentru păstrarea structurii actuale a anului școlar în curs, cu reproiectări ale curriculumului și evaluărilor pentru clasele a VIII-a și a XII-a (42%) sau prelungirea cu 2-4 săptămâni a anului școlar în curs (44%).

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, remarcă faptul că aceste date preliminare sunt binevenite pentru deciziile strategice ale acestei perioade atipice: „Știm prea bine că cele mai eficiente politici educaționale și mecanisme de suport în actul didactic sunt cele ce se bazează pe cercetare, în primul rând, iar deciziile bazate pe dovezile științifice își dovedesc în timp consistența. Valoarea datelor rezultate în urma acestei cercetări aprofundate, realizată pe un eșantion deosebit de mare, este cu atât mai importantă cu cât vine să susțină decizii strategice ale acestei perioade atipice, precum e decizia de a evita repetarea anului școlar, imperios necesară pentru a preveni un regres școlar. Cercetarea este binevenită pentru ghidarea deciziilor Ministerului Educației și a Inspectoratelor Județene, pentru a orienta măsuri cu adevărat adecvate”.

Arafat: E foarte posibil să fie prelungită starea de urgenţă încă o lună. Nu cred că vom ieşi din starea de combatere a virusului înainte de sfârşitul lunii mai

“Dacă vorbim de starea de urgență e foarte posibil să ajungă să fie prelungită încă o lună. Poate această decizie va fi luată în cursul săptămânii viitoare, înainte să ajungem la data limită a stării de urgență”, a spus Arafat la Digi24.

“Nu cred că vom ieși din starea de combatere a virusului înainte de sfârșitul lunii mai. Va fi o perioadă continuă de combatere până să spunem că a trecut. Depinde cum va evalua situația,” a mai spus Arafat, secretar de stat în Ministerul de Interne şi şeful Departamentului de Situaţii de Urgenţă.

Prelungirea stării de urgenţă pe teritoriul României se va decide în funcţie de evoluţia epidemiei de coronavirus, a anunțat vineri premierul Ludovic Orban.

Reamintim că pe perioada stării de urgenţă şcolile şi universităţile rămân închise, iar prelungirea acesteia înseamnă că reluarea cursurilor întârzie cu cel puţin o lună.

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie a spus în ceastă dimineaţă că “nu e cazul să revenim la cursuri până când nu vor fi în siguranță elevii, studenții și profesorii”.

Şcolile şi universităţile au cursurile suspendate din 11 martie, iar scenariile luate în calcul de autorităţi arată că cel mai repede s-ar putea relua cursurile la începutul lunii mai.

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat că săptămâna viitoare va prezenta public scenariile pe care ministerul Educației le are privitoare la continuarea anului școlar.

Simona Halep, Doctor Honoris Causa UVT: Am 22 de zile de când nu am ieşit in casă

Simona Halep a luat parte la ediţia specială a Eurosport “Tennis Legends vodcast”, în care a vorbit despre rutina ei zilnică în autoizolare.

Alături de Mats Wilander, Boris Becker şi Tommy Haas, Simona a vorbit despre rutina ei zilnică în vreme de pandemie, dar şi despre greutăţile cu care se confruntă acasă.

“Am 22 de zile de când nu am mai ieşit din casă. Mă trezesc pe la 10-11, fără alarmă, fără program, iau un mic dejun după care ies la o alergare în complex. Ne este permis să facem asta, pentru că e un complex rezidenţial privat. Apoi, revin în casă şi fac exerciţii pentru abdomen, pentru picioare. Lucrez în fiecare zi la condiţia mea fizică şi mă simt pregătită, fit, din acest punct de vedere”, a declarat Halep.

Ea spune că situţia epidemiei de coronavirus se va înrăutăţi în România pentru că mulţi oameni infectaţi vor veni în ţară din Italia.

“În Romania situaţia nu e chiar cea mai bună în acest moment. Totul s-a închis şi se va înrăutăţi pentru că mulţi oameni infectaţi vor veni în ţară din Italia şi va fi greu pentru spitale să managerieze problema. Eu m-am autoizolat cu o săptămână înaintea impunerii carantinei, trăim vremuri grele, dar trebuie să acceptăm realitatea. Îmi e dor de circuit, de jucătoare şi de toţi oamenii implicaţi în organizarea lor. Dar pot să vad şi partea pozitivă a lucrurilor: sunt acasă din februarie; n-am stat atât acasă de mulţi ani. E o viaţă diferită şi încerc să mă bucur de ea”, a precizat jucătoarea clasată pe locul 2 WTA.

ATP şi WTA au hotărât, miercuri, suspendarea turneelor de tenis până la 13 iulie, din cauza pandemiei de coronavirus. Decizia a venit imediat după anunţul anulării turneului de la Wimbledon (29 iunie – 12 iulie), al treilea grand slam al anului, la care Halep este deţinătoarea trofeului la simplu feminin.

Astfel, au fost anulate turneele de la ‘s-Hertogenbosch, Stuttgart, London-Queen’s, Halle, Mallorca, Eastbourne, Nottingham, Birmingham, Berlin, şi Bad Homburg.

Iniţial, la 18 martie, ATP şi WTA anunţaseră suspendarea turneelor de tenis până la 7 iunie.

Turneul de la Roland Garros, al doilea grand slam al anului, a fost mutat din perioada 24 mai – 7 iunie în intervalul 20 septembrie – 4 octombrie.

Programe de educație pentru viață și sănătate, inclusiv educație sexuală pentru copii, derulate în școli. Legea a fost promulgată

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, legea care prevede obligativitatea organizării în unităţile şcolare, cel puţin o dată pe semestru, a unor programe de educaţie pentru viaţă şi pentru sănătate, inclusiv educaţie sexuală pentru copii, potrivit Agerpres.

Actul normativ modifică şi completează Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, în sensul stabilirii în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a oricăror instituţii publice sau private cu atribuţii în domeniul educaţiei, a obligaţiei de a derula în unităţile şcolare, cel puţin o dată pe semestru, programe de educaţie pentru viaţă şi pentru sănătate.

“Organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi orice alte instituţii publice sau private cu atribuţii în domeniul sănătăţii şi în domeniul educaţiei sunt obligate să adopte, în condiţiile legii, toate măsurile necesare pentru: derularea sistematică în unităţile şcolare, cel puţin o dată pe semestru, de programe de educaţie pentru viaţă, inclusiv educaţie sexuală pentru copii, în vederea prevenirii contactării bolilor cu transmitere sexuală şi a gravidităţii minorelor; derularea sistematică în unităţile şcolare, cel puţin o dată pe semestru, de programe de educaţie pentru sănătate, inclusiv pentru dezvoltarea capacităţilor psiho-emoţionale, a competenţelor sociale şi interpersonale”, se arată în lege.

Aceasta mai prevede şi facilitarea accesului la programe de educaţie pentru sănătate pentru toţi elevii înscrişi în învăţământul preuniversitar.

ECONOMIA ÎN TIMPUL CRIZEI - SURE, noul instrument de solidaritate lansat de Comisie. Când devine operațional și cine îl poate accesa

Comisia Europeană a anunțat joi detalii ale fondului de 100 miliarde euro, prin intermediul căruia ar urma să sprijine statele membre să păstreze veniturile angajaților, contribuind astfel la menținerea în viață a întreprinderilor.

Denumit SURE, noul instrument de solidaritate este în fapt un fond de creditare care va fi gestionat de către Comisia Europeană din care se vor putea finanța cheltuieli pentru scheme naționale prin care angajatorii sunt încurajați să nu disponibilizeze personal, statul urmând să plătească o cotă parte din salariul acestora.

Fondul de creditare ar putea fi operaționalizat cel mai devreme în toamna acestui an.

Pe perioada crizei, dacă un angajator consideră că activitatea companiei s-a redus, în loc să disponibilizeze angajați, ar putea plăti doar o cotă parte din salariu, conform unei scheme de lucru de tip part-time, iar statul va acoperi restul salariului. Statele care nu dețin suficientă forță economică vor putea apela la creditare europeană.

Comisia urmează să analizeze solicitările documentate transmise de statele interesate și să aprobe inclusiv dimensiunea creditului pe care îl acordă.

Înainte de anunțarea acestui program european, România a decis să sprijine angajatorii direct afectați de restricțiile impuse pentru a limita efectele coronavirus prin măsura plății șomajului tehnic.

Soluția sprijinului acordat sistemului de muncă part-time a fost anunțată miercuri de președintele Comisiei, Ursula von der Leyen.

Cât de pregătită este România pentru adaptarea la educația online? Nou raport realizat de OECD pe baza testelor PISA / Expertul Andreas Schleicher: Elevii vor deveni mai pretențioși când va reîncepe școala

Cele mai multe țări dintre cele incluse în ultima evaluare PISA nu sunt pregătite pentru lumea învățării în medii digitale, cu toate oportunitățile acesteia, într-o vreme în care, sub presiunea crizei Covid-19, școala online s-a transformat dintr-o opțiune de preferat într-un proces vital pentru educație. Așa crede, pe baza unei analize a datelor PISA, expertul internațional în învățământ Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), într-un nou editorial publicat pe Oecdedutoday.com. Cât de bine stă România, prin prisma evaluărilor PISA? Nu prea strălucit, după cum reiese dintr-un nou raport cadru al OECD pentru “un răspuns educațional la Pandemia Covid-19 din 2020”, dat publicității săptămâna aceasta.

  • Separat, într-un interviu acordat ONG-ului dedicat educației HundrED, același Andreas Schleicher atragea atenția, zilele trecute, asupra faptului că educația e într-un punct de unde nu se mai poate întoarce acolo de unde a plecat, iar schimbarea în atitudini va fi inevitabilă.

“Ce e clar este că elevii și studenții vor deveni mai pretențioși atunci când se vor întoarce la școală. Le vor spune profesorilor cum învață mai bine, din ce își doresc să învețe și cum le place să învețe, iar profesorii nu vor mai putea să predea așa cum au făcut-o mereu în trecut. În această situație, am putea să învățăm cum să răspundem unor nevoie mult mai diverse ale elevilor și să reducem inechitatea care există în sistemele clasice de predare”, afirmă Andreas Schleicher în interviul citat.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională