Revista presei

4 iunie 2020

Prof. Adrian Curaj: „România poate deveni un actor strategic regional, iar opţiunile privind investiţia ACUM în ştiinţă, inovare şi antreprenoriat inovativ vor face diferenţa”

Deşi criza este asociată în mod uzual unui sens negativ, în limba chineză cuvântul este reprezentat de două ideograme: una înseamnă pericol, cealaltă oportunitate. Cum profită Europa, dar mai ales România de semnificaţia pozitivă a cuvântului şi a narativului generat de criza sanitară, care va rescrie ordinea şi dinamica globală? Este punctul de plecare al dialogului cu prof. Adrian Curaj, ministru al Educaţiei Naţionale şi Cercetării în guvernul tehnocrat din 2016. Interviul oferă totodată şansa de a relua şi lansa întrebări esenţiale – Ce fel de ambiţii avem? Ce viitor ne dorim pentru România? În ce domenii putem face diferenţa? – deschizând un spaţiu de explorare a opţiunilor care ne permit să fim printre câştigătorii civilizaţiei de mâine.

Organismele evoluate se remarcă prin capacitatea extraordinară de a reacţiona rapid la stimuli şi de a se adapta la medii diferite. Confruntată cu provocările pandemiei şi presiunea digitalizării interacţiunilor şi modului de lucru, UEFISCDI a lăsat impresia că este în elementul său.

Am dezvoltat platforme ce îşi propun să facă vizibilă expertiza şi să o conecteze la nevoi; www.BrainMap.ro. Sunt peste 37.000 de persoane înregistrate, dar este şi informaţia despre ce am finanţat din 2011, proiecte de cercetare şi inovare. Dar nu numai atât, se pot selecta domeniile în care au fost finanţate proiectele, în ce regiuni, oraşe sau instituţii, ce parteneriate s-au dezvoltat. O informaţie extrem de consistentă şi utilă, atât pentru a informa decidentul politic, dar şi pentru mediul de afaceri, pentru investitori şi, de ce nu, pentru publicul larg, interesat. Platforma infrastructurilor de cercetare, www.erris.ro, oferă informaţie despre echipamente, laboratoare, platforme şi serviciile ştiinţifice şi tehnologice oferite, inclusiv pentru testări acreditate. A fost utilizată şi a asigurat informaţia, inclusiv pentru echipamentele PCR şi cele asociate, necesare în perioada aceasta.

Ministerul Culturii lansează campania de promovare “Citește românește”

Ministerul Culturii lansează campania de promovare “Citește românește”. Scopul proiectului este de a promova cărțile autorilor autohtoni și de a realiza o comunicare mai bună între aceștia și cititorii lor.

România se află pe ultimele locuri din Europa la consumul de carte, cu aproximativ 20 de milioane de cărţi vândute anual. În comparație, în Italia se vând aproximativ 190 de milioane, iar în Franţa 430 de milioane.

În această campanie, Ministerul Culturii este sprijinit de eMAG, de Uniunea Scriitorilor din România şi de Asociaţia Editorilor din România.

Campania este deschisă tuturor librăriilor, magazinelor online sau distribuitorilor de carte.

Pe platforma eMAG vor fi disponibile peste 2.100 de titluri provenind de la peste 1.100 de autori, din domenii variate, de la cărţi de ficţiune, istorie sau economie, până la cărţi pentru copii.

De asemenea, pe pagina dedicată campaniei “Citeşte româneşte”, cititorii pot găsi topuri de carte românească, dar şi o secţiune cu cele mai noi apariţii.

PIAȚA MUNCII - PACTUL PENTRU MUNCĂ, dezbatere online la Timișoara

Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF, Federaţia Patronală Petrol şi Gaze – FPPG, în parteneriat strategic cu CONCORDIA, reia seria dezbaterilor din cadrul conferințelor PACTUL PENTRU MUNCĂ.

Primul eveniment din 2020 va avea loc la Timișoara, Sala Vieneză, în data de 9 iunie, începând cu ora 10:00. Companiile şi micii înterprinzatori pot participa online la întâlnire. Invitați speciali la eveniment sunt reprezentanți ai guvernului, ai autorităților centrale și locale, renumiți specialiști în domeniu, antreprenori și manageri ai unor companii naționale și multinaționale. Lista va fi publicată pe site-ul www.conaf.ro.

Moderatorul acestei conferințe este Adrian Măniuțiu, fondatorul EM360.

Conferințe din seria PACTUL PENTRU MUNCĂ mai sunt programate anul acesta la Brașov și Constanța, după ce anul trecut dezbaterile au avut loc în București, Iași și Cluj-Napoca.

Adaptarea la situația actuală a forței de muncă la nivel național și identificarea unor soluții viabile cu aplicabilitate imediată sunt prioritățile majore ale dezbaterilor PACTUL PENTRU MUNCĂ.

”Epidemia mondială de coronavirus ne-a schimbat obiceiurile și, cel mai probabil, normalitatea dinainte de pandemie va fi diferită de cea de după pandemie. Dar, această epidemie a avut și efecte benefice: ne-a arătat tuturor cât de importantă este digitalizarea și revoluția industrială 4.0. Multă lume se teme de această nouă eră digitală a tehnologiei industriale! Se teme că roboții vor lua locurile de muncă ale angajaților! Cel mai probabil, unele locuri de muncă, într-adevăr, vor dispărea, dar, obligatoriu, vor apărea altele, mai multe și mai bine plătite! Dar, pentru aceasta, este nevoie de o colaborare mult mai strânsă între companii și școală, între companii și autorități! Nu întâmplător am ales ca dezbaterile PACTULUI PENTRU MUNCĂ să se desfășoare în centre universitare puternice!

5 mărturii despre festivitatea de absolvire a liceului în 2020, în fața calculatorului: „Ziceai că era comemorare”

Cinci absolvenți de liceu din România mi-au povestit cum a fost anul acesta la „festivitatea de absolvire”, un eveniment pe care elevii l-au așteptat tot anul, dar care în 2020 s-a desfășurat în condiții speciale: în fața calculatorului.

Îmi aduc aminte că în clasa a XII-a de abia așteptam „ultimul clopoțel”. A fost un moment frumos în care ne-am luat „la revedere” de la colegi și de la profesori, așa cum au făcut și generațiile dinaintea noastră: am avut o festivitate pentru care ne-am îmbrăcat în uniformă, am trecut pe sub podul de flori, am făcut poze de grup, iar elevii premiați au fost aplaudați.

După ultimul clopoțel am avut cel mai important eveniment pentru orice elev de liceu: banchetul de absolvire. Unele colege și-au cumpărat din timp rochii pentru acest eveniment.

Îmi pare foarte rău pentru absolvenții de anul acesta. Ei nu au avut parte de un moment atât de frumos, din cauza restricțiilor cauzate de pandemia COVID-19. Am văzut zilele trecute niște imagini foarte triste cu absolvenții unui colegiu național din Bistrița: tinerii s-au uitat prin gard la profesori și și-au luat la revedere de la distanță.

Îmi imaginez că la fel de trist a fost pentru liceenii din toată țară. Am stat de vorbă cu câțiva dintre ei și le-am consemnat mărturiile.

ANTREPRENORIAT - Startup-ul românesc Jobful primește 250.000 de euro investiție pre-seed

Experiența clienților a evoluat foarte mult de-a lungul timpului, același lucru întâmplându-se și cu experiența candidaților, cu atât mai mult cu cât cei aflați în căutarea unei cariere potrivite utilizează tehnologia în mod constant.

În condițiile în care ultimele luni au forțat atât afacerile, cât și profesioniștii din aproape toate domeniile să se adapteze și să se mute în mediul online, un instrument de recrutare end-to-end precum Jobful a reușit să stea aproape atât de piața forței de muncă, cât și de angajatori.

Despre prima investiție de la business angels pentru Jobful am scris aici.

“Ne-am dorit să contribuim și să ajutăm cât putem în aceasta perioadă. Știm deja că primăvara se numără candidații și oportunitățile, că industriile cele mai afectate au lăsat sute de oameni fără loc de muncă de pe-o zi pe alta, că deciziile de business se iau mai greu și precaut acum și că WFH a devenit cel mai dorit beneficiu. Vrem să facilităm oportunități și să oferim cadrul necesar unei recrutări dinamice, active și eficiente. Produsul nu este perfect (pentru că nu există produse perfecte), dar devine tot mai bun de la o săptămână la alta, și ajută deja sute de oameni să-și urmeze inițiativele în carieră. Obiectivul nostru nu a fost de a inova recrutarea, este doar unul dintre efecte. Continuăm să construim proiecte de succes alături de partenerii care înțeleg faptul că talentul este business critical.”, a declarat Mihai Cepoi, CEO si fondator Jobful.

VIDEO. Școala online în România rurală

Au trecut aproape trei luni de când școlile din România s-au închis, iar orele s-au mutat pe internet. Și, în timp ce Ministerul Educației dă asigurări că școala online chiar funcționează, în mediul rural realitatea arată cu totul altfel.

Copiii care au acces la tablete sau telefoane stau minute în șir privind în gol către ecrane, pentru că în multe zone semnalul la internet este slab și conexiunea se întrerupe frecvent. Orele au devenit astfel niște puzzle-uri din conversații întrerupte în mijlocul frazei. Profesorii admit și ei că, în urma unor astfel de cursuri, elevii nu prea rămân cu mare lucru și se gândesc cu groază că școala online ar putea continua și la toamnă.

Apoi, sunt copiii din familii numeroase, care trebuie să împartă un singur telefon, al părinților, pentru a-și face lecțiile sau pentru a participa la ore. Aici, părinții sunt puși în fața unei alegeri dureroase: trebuie să decidă pentru care copil e mai important să facă școală și care poate să mai aștepte, privind de pe margine.

Și apoi sunt copiii din zone izolate și lovite de sărăcie. Pentru ei școala online pur și simplu nu există. Nu au dispozitive și nici internet. Odată cu închiderea școlilor, acestora nu li s-a tăiat doar accesul la educație pe perioadă nedeterminată, ci și la singurul loc unde mai găseau sprijin și refugiu din calea problemelor cu care se confruntă acasă.

Așa arată învățământul online în România rurală.

CULTURA ÎN TIMPUL PANDEMIEI - In Paris, spectacolele se reinventeaza: show-uri de 5 minute pentru cate un singur spectator

In Paris, unde de cateva zile au fost ridicate o parte din restrictiile de distantare sociala, au inceput sa apara spectacole adaptate la noile conditii de siguranta pentru spectatori.

Teatrul La Gare si-a reasezat spatiul de spectacole, tranformandu-l in trei spatii diferite cu intrari separate si a lansat o formula noua de spectacol – un mini show de 5 minute in care spectatorul, asezat intr-un fotoliu confortabil,  e fata in fata cu actorul, la o distanta care sa respecte regulile.

In fiecare dintre cele trei spatii sunt show-uri din zone diferite – teatru sau muzica – iar proprietarii teatrului spun ca e una dintre caile prin care pot sa ofere spectatorilor si artistilor cadrul desfasurarii unor spectacole, concerte, si sa si respecte in aceasi timp noile conditii. Dupa fiecare reprezentatie un angajat al teatrului face curatenie si dezinfecteaza spatiul. In mod normal sala, care a fost reasezata acum, avea o capacitate de 300 de spectatori la o reprezentatie.

Un alt teatru parizian, Theatre 14 a inceput din aceasta saptamana spectacole pentru publicul tanar cu maximum 7 spectatori in sala, dar genul acesta de reprezentatie pare pentru spectator mai deprimanta.

Comportamentul copiilor, influențat de criza Covid-19: o generație de “progresist-tradiționaliști” atrași deopotrivă de ecrane și de masa în familie – studiu

Pandemia de Covid-19 și măsurile de distanțare socială au transformat modul cum se desfășoară o zi obișnuită din viața copiilor și, deși durata restricțiilor este relativ scurtă, această perioadă va avea un impact major asupra comportamentului actualei generații de 6-16 ani, susține un studiu realizat de compania americană de tehnologii pentru copii SuperAwesome. Studiul afirmă că situația actuală a aprofundat atât trăsături de comportament “progresiste” – apetitul pentru tehnologie, comerț și socializare online etc. – cât și cele asociate mai mult tradiției, precum activitățile în familie.

Pe baza răspunsurilor culese, analiza susține că generația actuală de copii este mult responsabilizată comparativ cu precedentele, iar obiceiurile de gândire, de acțiune, de joacă și socializare se schimbă pe alocuri temporar, dar în multe privințe permanent ca urmare a măsurilor de distanțare socială din ultima perioadă.

“Toate dezastrele tind să îi facă pe copii să se maturizeze mai rapid, iar datele noastre arată că acest lucru chiar se întâmplă“, afirmă SuperAwesome, care își fundamentează studiul pe un sondaj realizat online, în rândul copiilor din categoria de vârstă vizată și printre părinți de copii cu vârste de 6-16 ani. Sondajul prezentat acum, ce are o componentă puternică de informații de marketing, a fost realizat în SUA, la sfârșitul lunii aprilie, dar multe dintre concluziile sale sunt general valabile, neținând cont neapărat de trăsături specifice societății americane.

Analiza încearcă să identifice schimbările din comportamentul copiilor și adolescenților pentru diverse momente ale zilei, iar apoi să evalueze care dintre aceste schimbări sunt de durată și care vor dispărea în momentul când lucrurile – școala, întâlnirile cu prietenii și colegii etc. – vor reveni la normal.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională