Revista presei

30 septembrie 2020

To do list pentru primarii aleşi: pentru o cultură a tragerii de mânecă, nu a datului din umeri. Un comentariu al Antoniei Pup, studentă UVT

Avem primari. În afară de locurile cu probleme, unde încă se aşteaptă decizii ale BEC, comunităţile şi-au primit straiele în culori de partid, ca urmare a exercitării dreptului de vot de către cetăţeni.
Ştim cum vor arată consiliile locale şi putem anticipa care vor fi majorităţile. În dimensiunea continuităţii, regăsim acei primari care au fost realeşi, întrucât cetăţenii au crezut în promisiunea sustenabilităţii proiectelor deja începute, în ciuda faptului că foarte mulţi dintre aceştia nu au realizat ceva notabil în mandatul/mandatele precedent/e. Cu atât mai mult, nu au realizat mai nimic notabil pentru educaţie, implicarea autorităţilor publice în dezvoltarea microsistemelor educaţionale fiind firavă la nivel comunitar.

În cealaltă dimensiune, regăsim primari de Şcoală nouă, cum este Dominic Fritz, care şi-au câştigat mandatul şi au detronat baronaşi locali cu ştate vechi, promiţând un alt tip de administraţie. Personal, nu cred în eliberatori şi în oameni noi, dar apreciez un program de guvernare locală consistent şi realizat în mod onest, cinstit. Înţeleg că pe umerii acestor primari-noi se află responsabilitatea votului-speranţă, dar în cele ce urmează nu vreau să vorbesc despre această apreciere care favorizează dubla măsură. Cred şi îmi doresc ca toţi primarii care au fost aleşi duminică să conştientizeze cât de important este să investeşti în Educaţie, că aşa cum arată şcoala, o să arate mâine ţara & tot arsenalul de lozinci cu care ne-am obişnuit şi care trebuie să devină realitate în următoarele săptămâni.

Deschiderea Anului Universitar - UVT #2020 - live pe Facebook

Cu încredere în faptul că educația oferă perspective spre orizonturi inimaginabile, studenții UVT au fost invitați să împărtășească emoția și însuflețirea începerii unui nou an academic, participând la Festivitatea de Deschidere a Anului Universitar de data aceasta online, la adresa
 
 
A fost pregătită o zi plină de surprize, anunțate pe parcursul aceste săptămâni.
 
Ceremonia pentru noul an universitar a fost deschisă cu mesajul rectorului Marilen Pirtea: „Educația este îmblânzirea unei flăcări, nu umplerea unui vas, spunea Socrate. În fiecare student care ne trece pragul arde o flacără, pe care noi dascălii avem obligația de a o ține aprinsă, dar și de a o mistui. Anul universitar începe într-o formă atipică. Nu sunteți o generație sacrificată, ci o generație a viitorului, iar cu flacăra tinereștii trebuie să faceți din tehnologie aliatul vostru. Indiferent unde vă aflați, vă doresc sănătate și viziune, optimism și realism, energie și putere, pentru a deveni zilnic versiuni mai bune ale propriei persoane. Become your best, la Vest!”, a spus Marilen Pirtea, rectorul UVT.
 

Discursuri de susținere și încurajare au ținut și cei trei rectori ai forurilor universitare din Timișoara, Ligia Deca, consilier prezidenţial, Alice Oancea, Doctor Honoris Causa a UVT, dar și cei mai tineri – preşedintele OSUT, Andrei Breha și Antonia Pup, studentă în primul an la Facultatea de Litere, Istorie și Teologie, ex-președinte al Consiliului Național al Elevilor.

„Dacă aș fi din nou la început de studenție, m-aș uita la calitate și la expunere internațională, de mișcare studențească, iar orașul să fie vibrant și multicultural, iar UVT a demonstrat asta. Urez tuturor studenților din anul I să-și dea timp să descopere universitatea, Timișoara și pe ei în sine”, a transmis Ligia Deca, consilier prezidențial.

 

Scade numărul școlilor aflate în scenariul verde/ 110 școli au trecut la galben sau roșu

Scade numărul școlilor aflate în scenariul verde. Dacă miercuri erau 12.948 de școli în care cursurile erau față în față, joi numărul școlilor aflate în scenariul verde a scăzut la 12.838. Asta înseamnă că 110 școli se află în scenariul galben sau roșu.

Ministerul Educației anunță că, miercuri, 24 septembrie, școlile erau în următoarea situație:

–  12.838 de unități de învățământ în Scenariul 1 (verde), comparativ cu 12.948 câte erau miercuri: participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară

– 4.505 de unități de învățământ în Scenariul 2 ( galben), comparativ cu 4.406 câte erau miercuri. Acesta presupune participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție

– 313 de unități de învățământ în Scenariul 3 (verde), comparativ cu 302 câte erau miercuri: participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Consiliile de administrație de la nivelul fiecărei unități de învățământ adoptă propunerile de scenarii și, implicit, schimbarea acestora, în funcție de analiza situației epidemiologice efectuate de către direcțiile de sănătate publică și Institutul Național de Sănătate Publică, de infrastructura și de resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Cu cine rămâne copilul?

Marius și Mirela sunt unul dintre zecile de mii de cupluri care divorțează anual în România. Anul trecut, la fiecare patru noi căsătorii, una se destrăma oficial. În cazurile în care sunt implicați copii, în aproape toate situațiile, cei mici sunt încredințați mamelor după despărțire, deși legislația Uniunii Europene le garantează de câteva decenii părinților de ambele genuri drepturi egale în relația cu copiii. În România, sunt aproape zece ani de când Codul Civil prevede, pe hârtie, același lucru. Avocați și judecători ne-au confirmat însă că, atunci când o familie se rupe, copiii ajung de cele mai multe ori la mamă. Au fost cazuri în care tatăl a primit mai puțin timp de petrecut cu copilul, chiar și atunci când s-a dovedit că e un părinte mai responsabil decât mama. Sentințele perpetuează ideea că femeia este, în primul rând, cea care trebuie să aibă grijă de copii, și că, prin urmare, este în mod natural un părinte mai bun și mai important în creșterea și educația lor. Bărbații sunt îndepărtați, astfel, de rolul angajat al unui părinte.

„Într-adevăr, în practica din România, părintele la care stă minorul în cele mai multe cazuri este mama”, confirmă Gabriela Chihaia, judecătoarea șefă la Tribunalului pentru Minori și Familie din Brașov. „Foarte mulți membri din societatea actuală, chiar și persoane tinere, la care poate nu ne-am aștepta, merg pe principiul: dacă părinții se despart, copilul trebuie să rămână cu mama. Că mama nu poate fi înlocuită, mai ales dacă este un copil mic”, povestește Chihaia, așezată în fața laptopului la care judecă online pe timp de pandemie.

Mai multe organizații de studenți, profesori universitari, reprezentanți ai societății civile și experți în drepturile omului se opun, la Curtea Constituțională, proiectului ce interzice dezbaterea despre identitatea de gen în educație

Mai mulți reprezentanți ai instituțiilor de învățământ superior, organizații pentru protecția drepturilor omului, asociații de studenți au intervenit în ultimele săptămâni, la Curtea Constituțională, pentru a sprijini sesizarea președintelui Iohannis împotriva proiectului ce interzice dezbaterea despre identitatea de gen în educație, anunță aceste organizații într-un comunicat. Ele au depus cinci intervenții “amicus curiae”, prin care afirmă că proiectul adoptat de Parlament, de schimbare a legii educației în sensul eliminării discuțiilor de gen din educație, încalcă o serie lungă de drepturi și libertăți. Curtea Constituțională este așteptată să discute dosarul miercuri, 30 septembrie.

Cele cinci intervenții sunt semnate de sau în numele unor organizații ale studenților la drept, de studenți la medicină, farmacie, psihologie și științele educației, de organizații ale elevilor (Consiliul Național al Elevilor), experți juriști și experți în drepturile omului, români și internaționali, organizații pentru protecția diverselor comunități sexuale și pentru drepturile femeilor.

Bogdan Enescu, primul profesor olimpic internațional la matematică cu elevi medaliați la Olimpiada Internațională de Matematică: O societate bazată pe pile nu funcționează în momente de criză / La clasă nu mai fac ca pe vremuri, să le predau absolut tot. Ca să câștig timp în a face exerciții, îi responsabilizez și pe ei

Rep: Cum v-ați organizat, în acest an școlar? Este vreo diferență în soluțiile tehnice adoptate și în cele pedagogice, de organizare a orei, față de cele pe care le-ați folosit la finalul anului trecut școlar?

Bogdan Enescu: Tehnic, diferențele nu sunt mari, folosesc cam aceleași programe. Am experimentat și Google Classroom, însă acum de exemplu prefer să folosesc Zoom. Calitatea este puțin mai bună, altfel facilitățile sunt similare. Pot folosi tabla virtuală, pot să fac prezentări. 

Eu folosesc Zoom pe Chromebook, care are sistem de operare Chrome OS. Ca tablă virtuală, folosesc Google Canvas, dar mai sunt și alte programe foarte utile pentru ca și elevii să poată scrie la rândul lor online: am încercat mai multe variante, dar nu toți au posibilitatea tehnică să scrie pe tabla virtuală, cam o treime dintre elevi pot scrie și ei pe tablă. 

Când intru pe Zoom de pe Chromebook, le indic elevilor un link unde este deschisă o tablă la care am acces atât eu, cât și ei. Putem scrie împreună. Dar pentru asta ei trebuie să aibă laptop cu touchscreen sau tabletă. Pe telefon este mai greu. 

După oră, ei își fac temele și scanează pagina pe care scriu. I-am învățat ce programe să folosească pentru a scana bine, cum să ‘lipească’ online mai multe pagini pentru ca tema să fie în ordinea rezolvărilor și lucrurile merg relativ bine. Își scanează tema, își pun pe drive-ul din cloud și eu intru și fac corecturi. Deci nu le trimitem pe mail, pentru că e mai greoi. 

Acum, sunt în situația în care și eu, și soția, profesoară de fizică, avem ore de acasă. În momentele în care orele de predare ni se suprapun, merg într-o cameră unde am o tablă pe care scriu fizic, în fața unui webcam prin care elevii participă la oră. 

Atunci când folosesc tabla virtuală, tot ceea ce pun pe tablă pot pune în folder, ca elevii să recitească oricând vor. Atunci când scriu fizic la tablă, nu pot să fac și poze. Atunci când folosesc tabla virtuală pot să stau doar în fața calculatorului și să am acces rapid la alte programe pe care le folosesc în predare, dar când stau la tabla fizică este mai complicat să revin și să mă loghez. 

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională