Revista presei

25 noiembrie 2019

Rectorul UVT, Marilen Pirtea, a preluat conducerea Consorțiului „Universitaria”!

Între 21 și 24 noiembrie 2019, la Universitatea de Vest din Timișoara, au loc lucrările Consorțiului „Universitaria”, din care fac parte cele mai importante cinci universități din România (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia de Studii Economice din București).

Întrunirea de la UVT a reprezentanților Consorțiului „Universitaria” se desfășoară sub semnul aniversării a 10 ani de la înființarea acestui prestigios for de reprezentare universitară, iar lucrările pe comisii de specialitate urmăresc o agendă în care se regăsesc direcțiile de acțiune ale Consorțiului.

Președinția consorțiului, începând cu această întrunire, de la Timișoara, a fost preluată de rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea.

“Consorțiul Universitaria a fost înființat în urmă cu 10 ani la Timișoara. Reuniunea din perioada 21 -24 noiembrie este una aniversară, dar și una lucrativă, în urma căreia au rezultat mai multe idei și propuneri de lucru, dar și disponibilități de consultanță necesare elaborării unor politici educaționale și publice utile şi în zona de cercetare. Toate acestea au rezultat în urma muncii pe paneluri. Prima solicitare a Consorțiului Universitaria este alocarea a 6% din PIB pentru învățământ și 1% pentru cercetare”, a spus prof.univ.dr. Marinel Pirtea, sâmbătă 23 noiembrie 2019. 

Ministerul Educației pune în dezbatere proiectul de modificare a Ordinului prin care elevii care nu luau nota 5 la Evaluarea Națională aveau interdicție la înscrierea de la liceu

Toți elevii care susțin evaluarea națională în 2020 vor putea fi admiși la liceu, nu doar cei care au obținut medie peste 5, prevede un proiect de ordin al Ministerului Educației. În ordinul dat în septembrie de fostul ministru interimar, Daniel Breaz, se arăta că elevii care nu au obținut media 5 la evaluarea națională să meargă la școlile profesionale. Modificarea propusă de Ministerul Educației vine după ce ministrul Monica Anisie a spus că nu este de acord ca elevii care nu reușesc să obțină 5 la examen să fie trimiși la școlile profesionale.

Prin ordinul pus în dezbatere publică se modifică articolul care prevedea acest lucru cu următorul: „La repartizarea computerizată din prima etapă de admitere participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională”.

Ordinul pus în dezbatere de Ministerul Educației cuprinde și calendarul admiterii, care păstrează aceleași date pentru repartizarea computerizată a elevilor. Potrivit calendarului admiterea la liceu va avea loc pe 10 iulie 2020.

Consultă proiectul pus în dezbatere publică de Ministerul Educației:

Universitatea de Vest din Timișoara dezvoltă primul TEACHING & LEARNING BRAND din învățământul superior românesc

Brandul dezvoltat prin acest demers amplu al echipei din Centrul de Dezvoltare Academică are la bază modelul reflexiv – colaborativ de instruire (reflective and collaborative learning). Așadar, brandul educațional al UVT nu este întocmai problem based learning, precum este la Universitatea din Maastricht. Abordarea propusă de colegii mei, specialiști în științele educației, se află, în acest moment, în dezbatere publică în UVT și este proiectul nostru educațional pentru viitor.
Modelul este unul inovativ pentru spațiul universitar românesc și se bazează pe o schemă de instruire ce combină reperele cadru ale învățării reflexive și cele ale învățării prin colaborare, mizând pe promovarea unui set specific de valori și dezvoltarea unui nucleu de competențe transversale cadru, care să definească și să individualizeze pe viitor absolventul UVT, într-o societate în care competitivitatea se află într-o acerbă și continuă dinamică.

Creatorii de educație. Cum reușesc niște profesori din România să-și facă elevii să vină cu drag la școală

Oricât ar părea de paradoxal, există și în România profesori care fac școala mai atractivă și schimbă sistemul încet, din interior. Sunt profesori care şi-au dat seama că metodele clasice de predare sunt complet învechite și nu îi mai atrag pe elevi, așa că au venit cu ceva nou la clasă. Au început să predea materia prin intermediul jocurilor, iar interesul copiilor a crescut imediat. 50 de profesori au câştigat anul acesta concursul „Creatori de educaţie”, o competiție organizată de minister. Îi cunoaștem pe câțiva dintre ei într-un nou reportaj din campania „Old School, New School”.

Ministerul Educației și Cercetării va avea 4 secretari de stat/ În total, vor fi 770 de posturi

Ministerul Educației și Cercetării va avea patru secretari de stat și un număr maxim de 770 de posturi, după comasarea Educației cu Cercetarea, se arată într-un proiect de Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, pus în dezbatere publică pe site-ul edu.ro.

Cele 770 de posturi provin după cum urmează: 518 posturi de la Ministerul Educației Naționale, 157 de posturi de la Ministerul Cercetării și Inovării și 95 de posturi din cadrul Organismelor Intermediare.

PORTRET ONLINE / Proful care te învață să te apropii de artă

Alături de Sibi-Bogdan Teodorescu, artist și fostul meu prof de educație vizuală la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București, am pornit într-o expediție despre educația artistică din școlile din România. Am discutat despre modelul artistului propus de liceele de artă și cum se compară acesta cu viziunea lui despre locul artei într-un liceu teoretic, precum Sava. Cum poate concura educația vizuală cu titani ai programei ca matematica și fizica? În septembrie, m-am întors la trei lecții de-ale lui și mi-am amintit de ce n-aș fi chiulit niciodată. 

Trupa de balet contemporan Ballet Béjart Lausanne, fotopictura lui Gerhard Richter, Bienala de Arte de la Veneția, regizorul Jean-Luc Godard, fotografia controversată Piss Christ (1987), Centrul de dans independent Linotip din București. Astea sunt câteva dintre multele lucruri pe care le-am descoperit la școală, la orele lui Bogdan Teodorescu (39 de ani), căruia niciunul dintre elevi nu-i spuneam nici „Bogdan”, nici  „domnul Teodorescu”, ci „Sibi”. 

Disciplina educație vizuală e obligatorie și apare pe orarul unui elev pentru doi ani, în clasa a noua și în clasa a zecea, atât la licee vocaționale, cât și la cele teoretice (la mate-info, ora se ține o dată la două săptămâni). Înlocuiește materia educație plastică din școala generală, pe care o numim, în limbaj comun, „ora de desen”, și acoperă mai mult aria teoretică din spatele artelor, de la pictură, fotografie și sculptură, la videoclip și arte performative. „La clasa a noua, elevul abia își dă seama ce se întâmplă cu el. În clasa a zecea, dacă face un pic de efort, începe să înțeleagă care este locul artei în educația oricărui om, inclusiv a unui elev de mate-info. Și, exact când începe el să înțeleagă mai bine, atunci se întrerupe filmul. Dispare complet,” crede Sibi.

Toamna asta, înainte ca el să înceapă școala, iar eu facultatea, ne-am întâlnit în grădina Institutului Francez, un loc care s-a potrivit perfect, pentru că Sibi e un francofon îndârjit. În clasa a zecea, într-o activitate din „Săptămâna Altfel”, ne dusese la cinemaul institutului să vedem împreună filmul Le Havre (2011), de Aki Kaurismäki. 

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională