Revista presei

23 octombrie 2020

Rectorul Universității de Vest din Timișoara propune o rețea a universităților românești care fac parte din alianțele europene

Rectorul Universității de Vest din Timișoara (UVT), Marilen Pirtea, propune ca instituțiile de învățământ superior românești care sunt membre ale alianțelor Universităților Europene să se reunească într-o rețea care să le ajute să-și atingă obiectivele comune, anunță UVT într-un comunicat de presă. Rectorul, care în prezent candidează pentru un nou mandat în Parlament, propune astfel încă o asociere a universităților mari, separată de ceea ce există deja (Consortiul Universitaria).

Rețeaua ar urma să promoveze obiectivele comune pe care instituțiile membre le vor avea în urma implicării lor în proiectele asociative europene.

  • O reţea de universităţi româneşti partenere în alianţe europene poate fi un partener de dialog important pentru ministerul de resort în ceea ce priveşte chestiuni comune proiectelor în care suntem implicaţi. Cu toţii vom avea nevoie, în opinia mea, de o colaborare extinsă, pe diverse segmente de activităţi, cu instituţiile centrale din învăţământul superior. Față de varianta unor dialoguri individuale, desfășurate separat, cu rezultate direct proporţionale, avem posibilitatea de a fi împreună și a promova un cadru de lucru colaborativ în raport cu aceste instituții, cu agende clare, comune, asumate de toate părţile implicate.”
  • „Dacă în prima rundă de selecţie a proiectelor depuse în vederea finanţării, trei universităţi româneşti au devenit instituţii finanţate în cadrul unor Universităţi Europene (Universitatea din București, Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București și Universitatea Tehnică de Construcții din București), în cea de-a doua rundă, şapte universităţi din România au fost selectate în acest sens (Universitatea Politehnica din Timișoara, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea Politehnica din București, Universitatea din Petroșani, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațeganu” din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara). Împreună, reprezentăm învăţământul superior românesc, zece universități cu talie europeană, care pot să-și coreleze strategia pentru reușita unuia dintre cele mai ambiţioase proiecte europene din domeniul educaţiei şi nu numai.” 

Proiectul pornește cu un grup de lucru: potrivit comunicatului UVT ce anunță inițiativa, universitatea timișoreană “a propus constituirea, în prima etapă, a unui grup de lucru alcătuit din câte un reprezentant al fiecărei universităţi mai sus menţionate, care să vizeze stabilirea unei agende comune (…). UVT și-a asumat organizarea primei întâlniri de lucru, pentru a oferi cadrul necesar începerii dialogului, în luna decembrie 2020”.

Prefectul de Timiș: „Este probabil doar o chestiune de ore ca Timișoara să intre în scenariul roșu”. Urmează restricții!

Prefectul de Timiș Liliana Oneț transmite că vor urma restricții pentru următoarele 14 zile în Timișoara, dar și că spitalele sunt pline, la 90 la sută din capacitate.

„Este probabil doar o chestiune de ore ca municipiul Timișoara să intre în scenariul roșu, având în vedere faptul că în acestă dimineață indicele de infectare este de 2,92/1000 locuitori. De aceea, după ce se va depăși acest indice de infectare voi convoca o ședință a Comitetului pentru Situații de Urgență, pentru a analiza dacă se impun măsuri față de Hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență 43/15 octombrie 2020.”, spune prefectul de Timiș.

Liliana Oneț a explicat că în cadrul ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență s-a discutat deja despre restricțiile care ar trebui impuse în Timișoara, timp de 14 zile, odată ce rata de infectare va depăși 3 la mia de locuitori.

Ieri, în cadrul ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, la Diverse, am abordat problema ratei crescute a infectărilor din municipiul Timișoara, inclusiv din punctul de vedere al restricțiilor pe care vom fi nevoiți să le impunem timp de 14 zile. Să nu uităm faptul că de luni urmează o săptămână de vacanță pentru copiii din grădinițe și elevii din ciclul primar, acest fapt putând duce la creșterea indicelui de infectare, dacă nu se vor respecta reglementările legale.Vor urma restricții pentru următoarele 14 zile, acestea având ca scop limitarea răspândirii bolii. Știu că nu va fi ușor, dar avem obligația să respectăm legea și să protejăm sănătatea și viața tuturor timișorenilor. Spitalele care tratează pacienți COVID din județul Timiș sunt peste 90% pline, iar la ATI sunt foarte puține locuri”, a declarat Oneț.

 

Parlamentul European cere măsuri pentru eliminarea decalajului digital în educație și buget mai mare pentru Erasmus+

Eurodeputații au votat, joi, rezoluția prin care solicită măsuri care să ducă la reducerea decalajelor în învățământ, având în vedere inegalitățile scoase în evidență de criza Covid-19. Parlamentul comunitar consideră prioritară această chestiune. Membrii săi reafirmă, în aceeași rezoluție, că bugetul alocat programului Erasmus+ trebuie triplat, după cum anunță PE într-un comunicat.

  • Rezoluția, despre care EduPedu.ro a scris inițial aici, a fost adoptată joi cu 593 voturi pentru, 58 împotrivă și 36 abțineri.
Mesajele principale ale eurodeputaților, transmise prin această rezoluție:
  • Membrii PE regretă „discrepanțele grave” în procesul de învățare în întreaga UE pe durata pandemiei, când 32% dintre elevi nu au avut acces la educație în unele state membre timp de mai multe luni. Ei se tem că acest lucru va reduce nivelul de venituri în viitor pentru o întreagă generație și va avea un impact negativ asupra productivității muncii și a competitivității Uniunii Europene în ansamblu.
  • Ei spun că eliminarea decalajului digital trebuie să reprezinte o preocupare imediată. Comisia Europeană ar trebui să acorde prioritate investițiilor în conectivitate și echipamente, în special în zonele îndepărtate și rurale, precum și instruirii cadrelor didactice și a formatorilor în ceea ce privește utilizarea noilor tehnologii.
  • Eurodeputații critică, de asemenea, lipsa de coordonare și de schimb de bune practici în domeniul educației în timpul crizei și afirmă că UE ar trebui să fie mai activă în coordonarea dintre state. Aceștia au propus crearea unei platforme care să faciliteze schimbul de bune practici între statele membre și au solicitat ca „Spațiul european al educației” să fie transformat „dintr-o reprezentare nedefinită, bazată pe principii largi, într-un program de lucru concret”.

Ce îi așteaptă pe absolvenții clasei a VIII-a. „Sper să nu fie o generație de sacrificiu”

Generația copiilor născuți în 2006-2007, ajunși acum clasa a VIII-a, riscă să devină una de sacrificiu, dacă, în contextul pandemiei și al școlii online, nu se iau măsuri pentru acoperirea golurilor de învățare.

Au fost boboci încă de la șase ani, căci ei sunt generația când a fost introdusă pentru prima dată clasa pregătitoare. S-au trezit atunci înghesuiți în clase supraalomerate și chiar fără bănci mai ales că, în 2012, două generații de copii au intrat la școală: cei de șapte ani, ultima generație care a învățat după programa veche, și cei de șase ani, adică primii care testau clasa pregătitoare. De atunci, școala a devenit obligatorie de la șase ani.

Pregătiți după o programă școlară nouă, centrată pe competențe, copiii din generația 2012 au început aproape fiecare an școlar fără manuale și fără auxiliare, din cauza eșecului licitațiilor, au avut parte chiar și de inovații, un compendiu introductiv, adică un fel de supermanual care reunea toate materiile la un loc.

Acum, urmează să dea Evaluarea Națională după programa înnoită și cu subiecte creionate după modelul testelor PISA, dar în contextul pandemiei și al adaptării școlii la online, pentru ei incertitudinile sporesc.

„Nu știu cum o să fie examenul, nu am făcut teste de pregătire, abia învățăm noțiunile introductive. Poate mai încolo, în semestrul al doilea”, spune Petru, un băiat de 14 ani, care este acum clasa a VIII-a la o școală din Capitală. E încă optimist că lucrurile se vor regla în a doua parte a anului școlar, dar se pregătește suplimentar pentru a face față examenului de final de gimnaziu.

 

Situatia la zi a scolilor din Romania afectate de pandemie: 2.401 - ore exclusiv online, 4.891 - in sistem hibrid

Ministerul Educatiei si Cercetarii a transmis joi, 22 octombrie, situatia scolilor din Romania, din care reiese ca in 10.364 de unitati de invatamant orele se desfasoara normal, fata in fata, 4.891 atat online, cat si cu participare fizica, iar 2.401 exclusiv online.

In plus, dintre scolile care se afla in scenariul rosu, 368 au fost nevoite sa adopte aceasta metoda in urma infectarii cu COVID-19 a elevilor si profesorilor.

“10.364 de unitati de invatamant in Scenariul 1 (S1): participarea zilnica (fata in fata) a tuturor prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie sanitara.

4.891 de unitati de invatamant in Scenariul 2 (S2). Acesta presupune participarea zilnica (fata in fata) a tuturor prescolarilor si elevilor din invatamantul primar, a elevilor din clasele a VIII-a si a XII-a, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie, respectiv revenirea partiala (prin rotatie de una-doua saptamani) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu si liceu, cu respectarea si aplicarea tuturor normelor de protectie.

2.401 de unitati de invatamant in Scenariul 3 (S3) implica participarea tuturor prescolarilor si elevilor la activitati/lectii online.

Mentionam ca dintre cele 2.401 de unitati aflate in aceasta situatie, 368 de unitati de invatamant figureaza in acest scenariu din cauza cazurilor de COVID-19 inregistrate, iar 2.033 unitati de invatamant figureaza in acest scenariu ca urmare a ratei de incidenta a cazurilor din localitatea in care functioneaza ori a infrastructurii scolare/scoli in care se executa diverse lucrari de reabilitare”, se arata in comunicat.

Părinţii copiilor care învaţă în scenariile 2 şi 3 vor putea beneficia de indemnizaţie de 75 % din salariu

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, anunţă că părinţii copiilor care învaţă în unităţi care funcţionează în scenariile 2 şi 3 vor putea beneficia de indeminizaţie de 75 % din salariu, completările legislative urmând a intra în şedinţa de Guvern.

”Ştiu exact, în zona de competenţă a Ministerului Muncii, ce trebuie făcut pentru părinţii copiilor cu vârsta de până la 12 ani înscrişi în unităţile de învăţământ sau de educaţie timpurie antepreşcolară, intrate în scenariile 2 şi 3. Imediat după ce comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă au decis trecerea şcolilor din anumite localităţi, inclusiv din Bucureşti, în scenariul 2 (prezenţa la cursuri alternativ cu învăţământ în sistem online) sau în scenariul 3 (toate cursurile în sistem online) am iniţiat completări la cadrul legal existent pentru a putea acorda, şi în aceste cazuri, zile libere plătite (cu 75% din salariul brut dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut) pentru un părinte. Deja reglementasem şi gestionăm situaţia părinţilor din şcolile în care se descoperă un focar covid, certificat de o anchetă epidemiologică”, a anunţat, miercuri, Violeta Alexandru. Aceasta anunţă că ceea ce se aplică deja va fi completat. ”Acum completăm ceea ce deja avem în aplicare în urma evoluţiei situaţiei din ţară respectiv din şcoli. Adăugăm şi scenariile 2 şi 3. Aceleaşi reguli de acordare pe care le-am avut în legea 19/2020 cu care am plecat la drum, de la începutul stării de urgenţă. Toate avizele ministerelor, al CES şi al Consiliului Legislativ sunt luate. Am rămas în permanenţă la dispoziţia angajatorilor şi a angajaţilor care au avut diferite propuneri. Zeci de sugestii. Am trecut prin toate. Intru cu acest act normativ în şedinţa de Guvern”, a mai anunţat Violeta Alexandru.

 

MUNCĂ - Diplomatul Cosmin Boiangiu - ales în conducerea Autorității Europene a Muncii

Diplomatul român Cosmin Boiangiu a fost ales în conducerea Autorității Europene a Muncii, anunță ministrul de Externe – Bogdan Aurescu.

Cosmin Boiangiu a câștigat alegerile pentru funcția de conducere a Autorității Europene a Muncii, iar ministrul Aurescu l-a felicitat pe o rețea de socializare:

România a câștigat astăzi alegerile pentru conducerea Autorității Europene a Muncii. Felicitări calde diplomatului român Cosmin Boiangiu pentru binemeritata poziție. O mare realizare pentru diplomația din România și o veste excelentă pentru agenda socială a UE”, a scris ministrul de Externe – Bogdan Aurescu, pe Twitter.

Autoritatea Europeană a Muncii are sediul în Slovacia, la Bratislava, și sprijină statele membre în punerea în aplicare a actelor juridice ale UE în domeniul mobilității forței de muncă și al coordonării securității sociale.

De asemenea, instituția furnizează informații persoanelor și angajatorilor în situațiile de mobilitate transfrontalieră a forței de muncă.

Covid-19, Summitul mondial pentru Educație: Apel la redeschiderea școlilor și la alocarea a 4-6% din PIB pentru acest sector

După un minut de reculegere în memoria profesorului Paty, asasinat în Franța, directoarea generală a UNESCO Audrey Azoulay a cerut joi guvernelor din lumea întreagă să “redeschidă școlile”, dintre care multe sunt închise din cauza pandemiei de Covid-19, potrivit AFP.
La începutul Summitului mondial al Educației, la care participă 12 șefi de stat și de guvern, 60 de miniștri și celebrități precum actrița americană Angelina Jolie, Azoulay i-a adus un omagiu lui Samuel Paty, profesorul francez de istorie “asasinat din cauza învățăturii pe care o oferea”, vineri, în apropiere de Paris.
Adunarea, reunită în format virtual, a salutat “toți profesorii din lume care își asigură riscuri pentru a forma copiii și tinerii noștri”.

Azoulay a lansat un avertisment față de “riscul de abandon școlar din partea celor mai vulnerabili elevi”, din cauza măsurilor de carantină legate de Covid-19.
În prezent, “peste 600 de milioane de elevi, respectiv o treime din populația școlară mondială, au în continuare școlile închise”.

Potrivit UNESCO, epidemia agravează inegalitățile persistente și “există 24 de milioane de copii care ar putea să nu mai revină niciodată la școală”.
În fața aceleiași adunări, Antonio Guterres a repetat avertismentul legat de o “catastrofă a unei generații”.

“Urgența este să lucrăm pentru redeschiderea școlilor, asigurându-ne că sunt luate toate măsurile de securitate”, a subliniat Azoulay.
Aceasta a lăudat “modelele hibride care combină învățatul la școală și la distanță”, care trebuie dezvoltate în continuare și făcute accesibile “pentru toată populația”.
Șefa UNESCO a făcut apel la o “mobilizare mondială la cel mai înalt nivel”, deoarece educația “trebuie să rămână în centrul priorităților”.
Azoulay a cerut guvernelor să învestească masiv în sistemele de educație și țărilor donatoare să majoreze ajutorul internațional pentru educație.
Declarația semnată de participanții la acest summit cuantifică la 200 de miliarde de dolari anual resursele lipsă pentru a finanța sistemele de educație.
Concret, documentul recomandă țărilor să aloce “cel puțin 4 până la 6% din PIB PIB sau 15 – 20% din cheltuielile lor publice pentru educație”.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională