Revista presei

22 iunie 2020

Moment istoric la Timisoara. Cele 4 universitati au realizat Alianta Timisoara Universitara

 Timisoara marcheaza o noua premiera. Are prima structura de cooperare si consolidare a centrului universitar si a platformei de cercetare, dezvoltare si inovare stiintifica, ce isi propune sa contribuie in mod relevant, printr-o strategie comuna a celor patru universitati publice la devenirea Timisoarei ca pol de referinta pentru Europa centrala si de Est.

In sala baroca a Muzeului de Arta s-a desfasurat, vineri, ceremonia de semnare a Acordului de Partenierat privind constituirea Aliantei Timisoara Universitara (ATU), document iscalit de rectorii celor 4 universitati.

Rectorii au subliniat solidaritatea universitara timisoreana, o valoare recunoscuta de cele patru universtati membre ale ATU, dedicata efortului inovator de a fructifica rezultatele cunoasterii stiintifice, ale cercetarii, creatiei artistice si performantei, pentru dezideratul public al dezvoltarii Timisoarei.

„Sunt deosebit de onorat si ma simt cu totul angajat in acest demers public extrem de inovator, acela de a reuni fortele celor patru universitati publice timisorene intr-o concentrare de valori ale centrului universitar timisorean. De astazi, noi toti, impreuna, aproape 5000 de dascali, cercetatori si experti universitari, alaturi de 35 de mii de studenti, suntem mai constienti de misiunea publica pe care o avem, aceea de a face realizabile cele mai bune optiuni de dezvoltare ale Timisoarei, alaturi de administratie si mediul de afaceri, intr-o relatie consacrata in tot spatiul european, in care mediul universitar joaca un rol central. De astazi, noi toti, suntem mai ambitiosi, mai generosi fata de comunitatea noastra si mai responsabili fata de generatiile viitoare”, a declarat Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea.

O vioară Stradivarius alături de studenţii timişoreni. Alexandru Tomescu devine cadru profesoral la UVT

În urma examenelor de admitere care vor avea loc în lunile iulie și septembrie, șase tineri violoniști care studiază la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest Timişoara vor avea posibilitatea de studia cu renumitul violonist Alexandru Tomescu, atât în cadrul programului de licență, cât și de masterat. Acesta a acceptat să devină cadru didactic la instituţia de învâţământ superior bănăţeană.

Începând cu anul universitar 2020 – 2021, violonistul Alexandru Tomescu, solist concertist al Orchestrei Naționale Radio din București, se alătură sistemului educațional românesc, devenind cadru didactic asociat al Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru. Din 2007, Tomescu se exprimă artistic cu vioara Stradivarius Elder-Voicu.

Şase tineri violoniști vor avea posibilitatea de studia cu renumitul violonist, atât în cadrul programului de licență, cât și de masterat.

Conceptul propus studenților de către acesta urmărește studiul specializat al viorii la un nivel foarte înalt și integrarea noilor tehnologii în procesul educațional.

Colaborarea dintre Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara și violonistul Alexandru Tomescu are în vedere și dezvoltarea unor proiecte noi, care să atragă un număr cât mai mare de studenți valoroși și care să constituie un support educațional solid și continuu.

Un matematician din Timișoara a primit cel mai important premiu științific în Austria. Cine este Adrian Constantin

Premiul Wittgenstein, cea mai importantă distincție pentru promovarea științei în Austria, a fost câștigat de timișoreanul Adrian Constantin. Este specialist în ecuații diferențiale și profesor la Facultatea de Matematică a Universității din Viena.

Matematicianul născut la Timișoara este lider mondial în teoria și aplicarea ecuațiilor diferențiale parțiale neliniare, potrivit paginii de internet a Facultății de Matematică a Universității din Viena, unde este profesor. Este al patrulea membru al facultății vieneze care câștigă această distincție. Premiul i-a fost acordat de juriul FWF – Fondul Științific Austriac, din care fac parte opt membri, dintre care doi câștigători ai Premiului Nobel.

Distincția Wittgenstein, cu o subvenție de 1,5 milioane de euro, i-a revenit matematicianului născut la Timișoara „pentru contribuția sa inovatoare la matematica propagării valurilor”. Premiul garantează „cel mai înalt grad de libertate și flexibilitate în desfășurarea activității lor, pentru a permite o dezvoltare extraordinară a realizărilor lor științifice”.

Adrian Constantin este specialist în valuri și curenții din oceane și din atmosferă. Și-a dedicat ultimii ani unor aplicații practice de modelare matematică a curenților care joacă un rol important în dezastre naturale, cum ar fi fenomenul climatic El Niño sau tsunami. Printre cele mai citate zece lucrări publicate vreodată de cele mai prestigioase revistă de matematică – Acta Mathematica și Inventiones Mathematicae – sunt și două articole scrise de matematicianul născut la Timișoara.

El s-a născut în anul 1970 în Capitala Banatului. A fost licențiat în 1992 la Universitatea Nizza Sophia-Antipolis, iar în anul 1996 și-a dat doctoratul la Institutul Courant de la New York University. A profesat la universitățile din Basel și Zürich, dar și la universitatea din Newcastle upon Tyne, unde a fost lector. În 2000 a ajuns profesor la Universitatea Lund, iar la Facultatea de Matematică a Universității Viena predă matematică încă din anul 2008. În același timp este profesor și la King’s College din Londra.

Start BAC! Mii de elevi din Timiș sunt așteptați la prima probă a examenului în timp de pandemie

Începe Bacalaureatul! Luni, 22 iunie, elevii sunt așteptați la examenul maturității pe timpul pandemiei de coronavirus, cu mască de protecție. La intrarea în școală li se va lua temperatura.
Prima probă scrisă va avea loc în 22 iunie – proba la Limba și literatura română. În Timiș sunt așteptați „în fața foii de hârtie” aproximativ 5.000 de absolvenți ai clasei a XII-a.
La intrarea în unitatea de învățământ, cadrelor didactice și elevilor le este măsurată temperatura, care nu trebuie să depășească 37,3 grade C. Dacă elevul sau cadrul didactic au o stare de sănătate precară, respectiv dacă temperatura este de peste 37,3 grade C după trei măsurători consecutive, atunci nu li se va permite accesul în unitatea de învățământ.
Calendarul Bacalaureatului 2020

22 iunie 2020 – Limba și literatura română – proba E a) – proba scrisă

23 iunie 2020 – Limba și literatura maternă – proba E b) – proba scrisă

24 iunie 2020 – Proba obligatorie a profilului – proba E c) – proba scrisă

25 iunie 2020 – Proba la alegere a profilului și a specializării – proba E d) – proba scrisă

30 iunie 2020 – Afișarea rezultatelor la probele scrise – până la ora 12:00

30 iunie 2020 – Depunerea contestațiilor în intervalul orar 16:00 – 20:00

1 iulie 2020 – Depunerea contestațiilor în intervalul orar 8:00 – 12:00

1 – 4 iulie 2020 – Rezolvarea contestațiilor

5 iulie 2020 – Afișarea rezultatelor finale.

Bacalaureat 2020. Peste 31.000 de tineri înscrişi în plus faţă de anul trecut la examenul de maturitate

Bacalaureatul începe luni, 22 iunie, cu examenul scris de Limba română. La examenul de anul acesta s-au înscris peste 155.000 de candidaţi, cu peste 31.000 mai mulţi decât anul trecut.
Pentru susţinerea probelor scrise s-au înscris aproximativ 155.500 candidaţi, dintre care aproximativ 123.800 candidaţi din promoţia curentă, respectiv 31.800 candidaţi din promoţiile anterioare.   În Capitală vor susţine probele examenului de Bacalaureat peste 17.000 de candidaţi.   

Afişarea primelor rezultate, în centrele de examen şi pe site-ul bacalaureat.edu.ro, este prevăzută pentru data de 30 iunie (până în ora 12:00). Reamintim faptul că, în conformitate cu prevederile art.5 şi ale art.6 din Regulamentul UE 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor – RGPD), precum şi cu solicitarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, afişarea rezultatelor se va face cu anonimizarea numelui şi a prenumelui candidatului.

Schimbare radicală la Evaluarea Națională 2020: cum se vor afișa rezultatele - fiecare elev va primi un cod ca să își afle notele

În premieră în acest an, la Evaluarea Națională 2020 notele vor fi afișate anonim. Fiecare absolvent de clasa a VIII-a va primi astăzi, 17 iunie, la predarea lucrării scrise la proba de matematică, un cod pentru a-și putea vedea nota. 

Motivul pentru care se va proceda așa îl reprezintă o solicitare a Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

„Comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen vor tipări din aplicația informatică EvNat, din modulul Rapoarte, raportul CE_ANONIM Listă coduri candidați, conținând codurile alocate fiecărui candidat. generarea raportului se va realiza prin selectarea acestuia și apăsarea butonului pdf.

Codurile individuale vor fi distribuite candidaților în cursul zilei de 17 iunie 2020 în momentul predării lucrării scrise. 

Comisiile din unitățile de învățământ /centre de examen vor informa candidații că rezultatele vor fi afișate anonim. Codul individual al fiecărui candidat gnerat de aplicația informatică EvNat corespunde numelui și prenumelui”, se arată într-o notă semnată de directorul general al Direcției Generale de Învățământ Preuniversitar și transmisă comisiilor de Evaluare Națională 2020.

Liceele din Timiș se prezintă online, pe același portal, pentru elevii care au terminat clasa a VIII-a

S-a încheiat Evaluarea Națională (mai urmează o sesiune specială pentru cei care au fost izolați sau cu probleme de sănătate), iar elevii, în așteptarea rezultatelor la examen de luni, pot să-și aleagă liceul unde vor studia mai departe. Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Timiș le pune la dispoziție elevilor un portal unde sunt prezentate liceele din Timiș și oferta lor educațională.

Portalul, pe care îl găsiți aici a fost creat pentru a veni în sprijinul celor interesați cu informații despre fiecare unitate școlară liceală de stat și privată din județul Timiș. Pentru liceele înscrise pe acest portal sunt disponibile date de identificare, plan de școlarizare, oferta educațională, dotările și resursele de care dispune liceul, unele au film de prezentare, performanțe prin care se distinge liceul.

„Pentru a promova imagine unităților de învățământ concentrat și centralizat am gândit acest portal, tocmai în ideea ca elevii, absolvenții de clasa a VIII-a, să aibă acces la oferta educațională, să fie la îndemâna lor. A fost creat pentru fiecare tip de filieră, profil, pe localități. Fiecare școală a avut posibilitatea să inoveze pe spațiul asigurat de către fiecare unitate de învățământ. Am vrut să dăm o notă de inovare în ceea ce înseamnă promovarea unităților de învățământ. Sunt prezentate toate cele 55 de licee din Timiș. Portalul a fost creat ca urmare a parteneriatului cu o companie, care a furnizat spațiu pentru a-l găzdui, gratuit”, a spus Marin Popescu, inspector școlar general de Timiș.

 

Anglia se alătură Germaniei și Franței și anunță că va renunța la multe reguli de distanțare între elevi: toți copiii sunt așteptați la școală din septembrie

Autoritățile britanice au anunțat că școlile din Anglia vor renunța la mare parte din restricțiile impuse pentru participarea copiilor la ore, așa încât școala să se reia în condiții cât mai normale după vacanță, în septembrie, potrivit The Guardian. Intenția a fost anunțată în condiții în care o abordare similară există și în Germania, pe când în Franța toți elevii sunt așteptați la școală începând de luni, 22 iunie, fără limite de distanțare fizică.

Potrivit sursei citate, ministul Educației, Gavin Williamson, a anunțat că va fi eliminată limita de 15 elevi/clasă și vor fi mărite “bulele” de protecție (regulile și măsurile de protecție care, între altele, limitează contactul între elevi) așa încât clase întregi de 30 de elevi să poată să își reia activitatea în condiții normale. Astfel ar urma să fie rezolvată problema impusă de lipsa de spațiu,

Măsura – însoțită și de altele, precum ajutorul de 1 miliard de lire pentru școlile din Anglia, pentru ca elevii, în special cei dezavantajați, să recupereze materia pierdută – vine ca parte a eforturilor guvernului de a rezolva problemele apărute la începutul lunii. În Anglia, școlile sunt administrate separat de cele din celelalte teritorii britanice și intră sub autoritatea guvernului de la Londra. Acesta a decis redeschiderea școlilor treptat, începând din 1 iunie, dar procesul a fost considerat un eșec.care făcea ca elevii să meargă prin rotație la cursuri. Detaliile vor fi anunțate în următoarele săptămâni.

O abordare similară a fost anunțată, deja, și în Germania, unde școlile ar urma să-și reia normal activitățile din septembrie – iar într-un land, chiar de luna aceasta.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională