Revista presei

21 septembrie 2020

Cum începe noul an, pentru studenţii de la Universitatea de Vest din Timişoara?

Noul an universitar bate la uşă, iar studenţii încă nu ştiu cum va începe cursurile: on-line, sau faţă în faţă cu profesorii.

La Universitatea de Vest din Timişoara, se ia în calcul un sistem hibrid, care însă trebuie adoptat de Senatul instituţiei, săptămâna viitoare.

„Luăm în considerare și dezbatem contextul specific și implicațiile date de schimbarea formatului activităților educaționale, de la varianta clasică, față în față, la variantele de activități didactice desfășurate hibrid sau exclusiv online. Dezbaterile din comunitatea UVT și deciziile luate de consiliile facultăților au luat în considerare realitățile din fiecare facultate, departament și program de studiu din UVT, iar pe 24 septembrie vom avea o imagine completă, urmând ca deciziile să fie formalizate în ședința Senatului din 24 septembrie, când vom avea o grilă finală și oficială pentru modalitatea de desfășurare a procesului educațional la UVT în primul semestru al anului universitar. Avem în față un an universitar ce se va desfășura în format atipic, o provocare și un test de adaptare pentru noi toți, dascăli și studenți”, spune rectorul UVT, Marilen Pirtea.

Scenariul pe care îl pregăteşte conducerea UVT include activităţi on-line la facultăţile domeniile științelor exacte (matematică și informatică), sociale (juridice, economice, psiho-sociologice etc.) și umaniste.

Studenţii de la științele naturii și ale pământului (biologie, chimie, geografie, fizică), care presupun desfășurarea constantă de activități practice și de laborator, vor face cursuri în sistem mixt.

Oficial guvernamental: Vom lansa o schemă de decontare de 10 milioane euro pentru achiziţia de măşti şi dezinfectanţi pentru universități

Raluca Turcan, viceprim-ministru în Guvernul României, anunță că executivul va lansa o schemă de decontare pentru universități în valoare de 10 milioane de euro pentru achiziționarea de măști și dezinfectanți.

„La Consiliul Naţional al Rectorilor de la Braşov am anunţat că, împreună cu Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene, vom lansa la nivelul Guvernului o schemă de decontare pentru universităţi de 10 milioane euro, pentru achiziţia de măşti şi dezinfectanţi pentru anul şcolar universitar în curs”, a scris Turcan pe Facebook, sâmbătă.

De asemenea, ea a anunţat că Guvernul va deconta cu 50 de milioane euro achiziţia de dispozitive electronice pentru studenţii defavorizaţi, precizând că decontarea va funcţiona pe acelaşi principiu precum schema de decontare pentru tablete, măşti şi dezinfectanţi din învăţământul preuniversitar. Vicepremierul afirmă că aceste scheme de decontare sunt foarte eficiente.

„Ele au fost aplicate la achiziţia de echipamente şi materiale medicale pentru care, de la un plafon de 350 milioane de euro ne apropiem deja de 1 miliard”, a mai spus Raluca Turcan.

 

 

PROGNOZĂ OECD: Patru scenarii pentru viitorul școlilor: cât de pregătiți sunt profesorii și decidenții pentru schimbările iminente din educație?

Actualul sistem educațional, ridicat în jurul școlilor, se va putea întări pe viitor, folosind avantajele tehnologice? Sau oare tehnologia va forța o externalizare a școlarizării către alte structuri ale societății? Vor fi școlile perturbate așa cum Uber, Airbnb și alte instrumente tehnologice au perturbat sectoare întregi de activitate? Vor mai exista, măcar, structuri de școlarizare, sau toată învățarea se va face “din mers”, pentru că tehnologia va face să dispară frontierele între educație formală și informală? Asemenea întrebări pune Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OECD) într-o prognoză publicată săptămâna aceasta. Documentul “Înapoi în viitorul educației” prezintă patru scenarii posibile privind evoluția învățământului, cu un orizont de 20 de ani.

Analiza OECD se bazează pe tendințele actuale și pe situația reală din școlile lumii, dar care ia în considerare și posibile evenimente neprevăzute majore care produc schimbări bruște în sistem – cum este, cel mai recent, cazul pandemiei Covid-19. OECD propune aceste scenarii ca instrument de lucru pentru cei care decid cum se dezvoltă educația pe termen lung, arătând că a elaborat scenarii de viitor și în urmă cu 20 de ani, dintre care unele s-au adeverit, iar altele fac și azi obiectul discuțiilor.

 

O unitate de învățământ din Timișoara trece la scenariul roșu, după depistarea a cinci cazuri de COVID-19

Încă o școală din Timișoara își va desfășura cursurile după scenariul roșu, în urma depistării unui focar de coronavirus în unitatea de învățământ.

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a decis schimbarea scenariului pentru desfășurarea cursurilor la Liceul Teologic Penticostal Logos din Timișoara, județul Timiș.

“Hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență a fost luată ținându-se cont de propunerea Inspectoratului Școlar al Județului Timiș și având în vedere Hotărârea Consiliului de Administrație al Liceului Teologic Penticostal Logos din Timișoara – emisă în baza recomandării Direcției de Sănătate Publică Timiș. Decizia a fost luată din cauza faptului că, la nivelul școlii, au apărut cinci cazuri de infectare ale cadrelor didactice cu virusul SARS COV2”, anunță Prefectura Timiș

Astfel, s-a decis suspendarea activităților didactice care presupun prezența față în față la Liceul Penticostal Logos, unde cursurile se vor desfășura online.

Prevederile hotărârii se aplică pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 21 septembrie.

Analiza modului in care autoritatile din Timisoara si din judet investesc in scoli, prezentata in ‘Raportul alternativ privind starea educatiei din judetul Timis’

La 6 luni de la inceperea efectiva a documentarii pentru intocmirea raportului alternativ privind starea educatiei in Timis, in anul scolar 2019-2020, acesta a fost lansat joi, in cadrul unui eveniment care a reunit specialistii din administratie si educatie de la nivelul judetului.

Documentul face o analiza pertinenta a felului in care autoritatile locale s-au preocupat de sistemul de educatie in ultimul an.

„Efectele subfinantarii se reflecta in toate problemele pe care le avem in zona educatiei, printre care: formarea profesorilor, calitatea actului educational, decalajul dintre mediul rural si mediul urban, abandonul scolar, inechitatea sociala, excluziunea si bullying-ul, lipsa dotarilor din scoli, rezultatele scolare slabe, cercetarea subdezvoltata, insuficienti specialisti pentru interventii, etc. Studiind despre toate problemele acestea, analizand datele obtinute in judetul Timis, am constatat ca, daca ne dorim o scoala mai buna, este nevoie sa atingem acest punct sensibil al subfinantarii. Rezultatele cercetarii ne-au indicat ca activismul in zona educatiei este atat de necesar pentru a asigura buna guvernanta a scolilor, transparenta institutionala si respectarea drepturilor copiilor”, a declarat profesorul Andrada Mazilu, coordonator proiectul Scoli Curate in judetul Timis.

Realizatorii acestui raport au intocmit o lista a cuantumului burselor locale pe care autoritatile publice din 91 de localitati din judetul Timis le acorda elevilor. Valoarea medie a acestora, la nivel de judet, este de 150 de lei pentru bursele de performanta, 54 de lei pentru bursele de merit, 39 de lei pentru bursele de studiu si 29 de lei pentru bursele sociale.

Cat priveste investitiile, un sfert dintre primariile din Timis n-au dat un leu pentru educatie anul trecut.

Sorin Cîmpeanu, reales peşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor. Lista membrilor noii conduceri

Sorin Cîmpeanu a fost reales preşedinte ale Consiliului Naţional al Rectorilor, vineri, 18 septembrie 2020, la Braşov – Universitatea „Transilvania“, în cadrul reuniunii Plenului Consiliului Naţional al Rectorilor din România (CNR), în prezenţa unui număr de 69 de rectori – reprezentanţi ai universităţilor româneşti. Noua conducere a fost aleasă prin vot secret, cu 68 de voturi „pentru“ şi unul „împotrivă“.

Potrivit unui comunicat remis presei de CNR, noua conducere este formată din:

PREŞEDINTE • CÎMPEANU Sorin Mihai – Universitatea de Ştiinte Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti

SECRETAR GENERAL • COSTOIU Mihnea Cosmin – Universitatea Politehnica din Bucureşti

VICEPREŞEDINŢI: • ABRUDAN Ioan Vasile – Universitatea “Transilvania” din Braşov  • AZAMFIREI Leonard – Universitatea de Medicină şi Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie ”George Emil Palade” din Târgu Mureş • BREAZ Valer Daniel – Universitatea “1 Decembrie 1918 “ din Alba Iulia • BÂRSAN Ghiţă – Academia Forţelor Terestre ”Nicolae Bălcescu din Sibiu • CAŞCAVAL Dan – Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iaşi • CRISTUREANU Cristiana – Universitatea Creştină “Dimitrie Cantemir” din Bucureşti • DAVID Daniel – Universitatea “Babeş Bolyai” din Cluj • ISTUDOR Nicolae – Academia de Studii Economice din Bucureşti • JINGA Viorel – Universitatea de Medicină şi Farmacie “Carol Davila” din Bucureşti • MOŞ Diana Asinefta – Universitatea Natională  de Muzică din Bucureşti • NEGRICEA Iliuţă-Costel – Universitatea Romano – Americana din Bucuresti • PIRTEA Marilen Gabriel – Universitatea de  Vest din Timişoara • POPA Valentin – Universitatea Ştefan cel Mare din Suceava • PREDA Marian  – Universitatea din Bucureşti • RADU Sorin – Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu • SPÎNU Cezar Ionuţ – Universitatea din Craiova • VĂCĂREANU Radu – Universitatea Tehnică de Construcţii din Bucureşti.

Cu această ocazie, Plenul CNR a validat şi obiectivele pentru a construi, în următoarea perioadă, un mediu universitar pregătit să răspundă atât provocărilor situaţiei epidemiologice, cât şi standardelor de calitate şi cerinţelor pieţii muncii astfel încât, chiar şi în condiţii speciale, să se poate menţine continuitatea şi creşterea calităţii activităţilor didactice şi de cercetare ştiinţifică, a  competitivităţii fiecărei universităţi şi a învăţământului superior ca sistem în noul cadrul european. Sorin Mihai Cîmpeanu este rectorul Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti, preşedinte al Agenţiei  Universitare a Francofoniei şi preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor. A fost ministru al educaţiei şi cercetării ştiintifice în perioada 2014-2015 şi prim-ministru interimar al României.

Consiliul Naţional al Elevilor: Educaţie online, fără acces la internet/ Peste 800.000 de elevi nu au acces la un dispozitiv conectat la internet

Consiliul Naţional al Elevilor a transmis, duminică, că nu se poate face educaţie online, fără acces la internet, iar peste 800.000 de elevi nu au acces la un dispozitiv conectat la internet, scrie news.ro. ”Pe data de 19 septembrie, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a transmis, către inspectoratele şcolare judeţene, o adresă prin care solicită ca toate unităţile de învăţământ să fie conectate la platformele digitale de învăţare, puse la dispoziţie de către Google şi Microsoft, pentru a facilita învăţarea în mediul online a elevilor. Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra faptului că această măsură este insuficientă, întrucât asigurarea conectării unităţilor de învăţământ preuniversitar la platforme educaţionale nu garantează accesul elevilor la educaţie de calitate, deoarece la momentul de faţă peste 800 de mii de elevi nu au acces la un dispozitiv conectat la internet”, a transmis, duminică, Consiliul Naţional al Elevilor.
 
Mai mult decât atât, conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, sistemul educaţional din România ar trebui să aibă două platforme proprii de învăţare online: Biblioteca Şcolară Virtuală şi Platforma şcolară de e-learning, însă acestea întârzie să apară, în ciuda faptului că sunt prevăzute în lege”, a transmis, duminică, Consiliul Naţional al Elevilor.


Potrivit elevilor, succesiunea firească a măsurilor pentru garantarea accesului la educaţie este achiziţionarea, în primă fază, a device-urilor conectate la internet, distribuirea acestora către elevii şi cadrele didactice care le solicită, conform Legii 109/2020, şi ulterior conectarea unităţilor de învăţământ la platformele educaţionale.

”Aceste măsuri pot fi realizate concomitent, însă această modalitate de acţiune presupune management eficient din partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, management care a lipsit cu desăvârşire încă de la începutul epidemiei. Solicităm, aşadar, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, atât inventarierea necesarului de dispozitive conectate la internet din teritoriu şi realizarea achiziţiilor publice pentru acestea, în regim de urgenţă, cât şi acordarea de asistenţă autorităţilor publice locale, pentru a putea realiza aceste achiziţii pe cont propriu”, au mai transmis elevii.

Liderul Consiliului Naţional al Elevilor, Rareş Voicu, afirmă că ”singura sistematizare care a avut loc de la începutul epidemiei în sistemul de educaţie a fost ignoranţa sistemică de care dă dovadă Ministerul Educaţiei şi Cercetării faţă de nevoile reale ale actorilor din teritoriu”.

”Conectarea unităţilor de învăţământ la platforme de educaţie online este esenţială, însă aceasta este eficientă doar dacă este precedată de asigurarea accesului la internet pentru toţi elevii şi toate cadrele didactice. În caz contrar, reprezintă o altă formă fără fond, aşa cum ne-au obişnuit deja guvernanţii”, a declarat Rareş Voicu.

Potrivit MEC, vineri, 12.953 de unităţi de învăţământ erau în Scenariul 1 (S1), 4.391 în Scenariul 2 (S2) şi 312 de unităţi de învăţământ în Scenariul 3, respectiv ore online.

UE caută să adopte noi reguli pentru a penaliza giganții tehnologici

Uniunea Europeană vrea să se înarmeze cu noi puteri pentru a putea penaliza marile companii tehnologice, a scris duminică Financial Times, citat de News.ro. Planul propus include forțarea giganților de tehnologie să își împartă sau chiar să vândă unele dintre operațiunile europene dacă dominația lor pe piață este considerat că amenință interesele clienților și rivalilor mai mici, a scris ziarul, citat de Reuters. Comisia Europeană va propune noi reguli, sub numele Digital Services Act, până la finalul anului, care vor crește responsabilitățile rețelelor de socializare și răspunderea pentru conținutul încărcat pe platformele lor.

Comisarul european pentru Piața Internă, Thierry Breton, a declarat într-un interviu acordat Financial Times că măsurile propuse, care vor fi folosite doar în circumstanțe extreme, includ și posibilitatea excluderii complete a marilor grupuri tehnologice din piața unică. Bruxelles are în vedere și un sistem de evaluare care va permite publicului și acționarilor să aprecieze comportamentul companiilor în arii precum respectarea obligațiilor fiscale și viteza cu care elimină conținutul ilegal, a mai notat FT. 


ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională