Revista presei

20 decembrie 2019

Predarea transdisciplinara - solutia in urma evaluarilor testelor PISA

Sorin Cimpeanu, Presedintele Comisiei pentru invatamant din Camera Deputatilor, a mentionat, la o dezbatere cu privire la rezultatele obtinute la evaluarile PISA, necesitatea de a li se preda transdisciplinar elevilor.

In aproximativ toate scolile din Romania predarea se face disciplinar, adica fiecare materie este predata separat de celelalte si nu se raporteaza foarte mult la viata reala si la problemele concrete pe care elevii le pot intampina in viitor. 
 
In acest sens, Sorin Cimpeanu subliniaza necesitatea schimbarii stilului de predare, prin imbinarea temelor comune dintre discipline si abordarea curriculumului intr-o maniera reala, care sa-i aduca pe elevi mai aproape de problemele vietii : “E un rezultat care trage un semnal de alarma, dar, inca din 2015, am spus ca nu vom putea astepta rezultate bune de la elevi atat timp cat noi le predam disciplinar, cat le predam separat biologie, chimie, matematica, urmand ca elevii sa rezolve probleme concrete de viata din texte literare si non-literare, din diagrame, din grafice, din tabele si chiar din harti.”
 
“Au in fata un ansamblu de elemente pe baza carora trebuie sa traga niste concluzii care sa fie aplicabile cu un grad foarte ridicat de probabilitate in viata reala. Este, de fapt, ceea ce asteptam de la tinerii nostri. Pentru asta este nevoie sa le predam transdisciplinar”, a mai explicat Cimpeanu. 
 
Este important ca profesorii materiilor reale, precum matematica, biologia si chimia sa discute intre ei si sa ii faca pe elevi sa inteleaga de ce sunt importante aceste informatii si cum le pot folosi in viata cotidiana.
 
De asemenea, Cimpeanu a mentionat ca predarea trebuie sa se faca transdisciplinar si interdisciplinar, pentru a avea rezultate ridicate la viitoarele teste PISA, care au scopul de a verifica cat de bine sunt elevii pregatiti sa faca fata provocarilor de zi cu zi: atat pe piata muncii cat si in mediul educational.

Eduard Ionescu, prorectorul Universității „Spiru Haret”, a fost arestat preventiv

Eduard Ionescu, prorectorul Universităţii „Spiru Haret”, a fost arestat preventiv de Tribunalul Bucureşti în dosarul în care procurorii DIICOT investighează fraudarea examenelor de licenţă şi master. În aceleaşi dosar, alte două persoane au fost arestate la domiciliu, în timp ce alte patru vor fi cercetate sub control judiciar, informează Agerpres.

Procurorii au făcut, miercuri, 76 de percheziţii în Bucureşti şi judeţele Braşov, Bistriţa-Năsăud, Ilfov, Giurgiu, Călăraşi, Vaslui, Satu Mare, Ialomiţa, Timişoara, Dâmboviţa, Botoşani, Cluj şi Mureş, dintre care 13 la sediile unor instituţii de învăţământ superior, cauza vizând destructurarea unui grup infracţional organizat, specializat în săvârşirea infracţiunilor de trafic de influenţă, luare de mită, dare de mită, complicitate la dare de mită, divulgarea informaţiilor secrete de serviciu sau nepublice, instigare la însuşirea, fără drept, în întregime sau în parte, a operei unui alt autor şi prezentarea ei ca o creaţie intelectuală proprie, abuz în serviciu, participaţie improprie la abuz în serviciu, fals intelectual, participaţie improprie la fals intelectual, instigare la fals intelectual, instigare la abuz în serviciu, cumpărare de influenţă şi complicitate la cumpărare de influenţă.

Potrivit unor surse judiciare, percheziţiile au vizat şi locuinţele unuia dintre prorectorii universităţii, secretari ai unor facultăţi, profesori, dar şi studenţi.

Interviu Mircea Miclea: Partea mediocră și submediocră din Educație s-a opus sistematic reformei

Există un singur adevăr într-o afirmație că pe vremea lui Ceaușescu era mai bine în educație, și anume: calitatea resursei umane în educație era mai bună, nu dintr-o virtute a celor care erau neapărat în educație, ci pentru că absolvenții de facultate aveau foarte puține oportunități. Mai mulți dintre cei care terminau matematica, chimia, biologia, istoria, limba și literatura română intrau în Educație. Acum, numărul de oportunități este mult mai mare, aceeași masă de oameni talentați se distribuie pe mult mai multe oportunități și, printr-un efect pur statistic, ajung mai puțini absolvenți de facultate bine pregătiți în Educație, decât înainte. Acesta este singurul adevăr. În rest, cred că e greșit să credem că era mai bine pe vremea lui Ceaușescu decât acum. Este o boală națională să idealizăm mereu trecutul ca să ne deresponsabilizăm pentru ce proiecte ar trebui să punem în practică azi pentru a construi viitorul. Cred că mai cărăm cu noi și alte atitudini de pe vremea lui Ceaușescu, una este aceea de a face educație mai mult prin livrarea de cunoștințe decât prin aplicații. Lumea s-a schimbat complet. Acum, când ai atât de multe instrumente de acces la cunoaștere, accentul trebuie pus nu pe posesia de cunoaștere, cât pe utilizarea cunoașterii pe care o ai. Adică, știi formula Teoremei lui Pitagora, de exemplu, dar trebuie să insiști nu atât pe a memora formula respectivă, care e importantă, desigur, ci mai degrabă pe unde o poți folosi, cum poți transcrie o situație reală în această formulă ca să găsești o soluție mai bună. Accentul trebuie pus pe cum utilizăm cunoștințele, cum le exploatăm pentru a găsi soluții la probleme reale și abia în al doilea rând pe posesia lor. Sigur, să posedăm anumite cunoștințe este necesar, nu considerăm că tot ceea ce e în cap trebuie să fie pe net și nu în cap, nu. Generațiile noi sunt nemulțumite, clar, de modul în care se face educație, sunt puși să învețe cuvinte pe care nu le mai folosește nimeni în limbajul cotidian, sunt puși să învețe cunoștințe mecanic, algoritmic, în loc să fie mai degrabă antrenate pentru a utiliza aceste cunoștințe în rezolvarea problemelor.

De ce se menţine Singapore pe primele locuri în testele PISA? Profesorii sunt evaluaţi continuu, dar ajung să câştige de la aproape 3.000 de dolari lunar, până la 100.000 de dolari

„Singapore a fost în topul ţărilor care au rezultate bune în educaţie ani la rând. Singaporezii au o cultură a serviciilor excelente combinate cu o cultură a disciplinei şi eficienţei. Educaţia este considerată cel mai important pilon al dezvoltării ţării şi de aceea guvernul singaporez investeşte anual peste 5 milioane de dolari, la o populaţie de 5 milioane de locuitori”, afirmă Elena Călin. CEO-ul UP!Your Service spune că Singapore alocă aproximativ 20% din bugetul naţional pentru educaţie, profesorii sunt înrolaţi într-un program de formare continuă, ţara îşi recrutează profesorii încă din liceu şi îi îndrumă către cariera de pedagog, iar doar unul din opt aplicanţi este acceptat.

„Profesorii sunt foarte respectaţi în Singapore, nu neapărat datorită culturii lui Confucius care pune accent pe învăţarea continuă, ci pentru că toţi ştiu cât de greu este să devii profesor în această ţară. Profesorii au un sistem de bonusare corect şi transparent, care face ca salariile lor să devină mari pe baza unei evaluări a 16 competenţe. Salariul brut al unui învăţător în Singapore este de 2.880 de dolari lunar. În învăţământ, salariul mediu anual este de peste 45.000 de dolari. Un profesor universitar cu 10 ani de experienţă poate câştiga 100.000 de dolari/an”, explică Elena Călin. UP! Your Service este o companie care se ocupă de instruirea angajaţilor companiilor mari şi foarte mari pentru a-şi construi o cultură organizaţională, astfel încât să presteze servicii mai bune clienţilor lor. 

CARIERE - Ce se viseaza tinerii: "bataie" pe calificarea de specialist in economie din licee si scoli profesionale

Indrumati de parinti sau profesori, cei mai multi elevi care ajung in liceele tehnologice sau scoli profesionale aleg sa se califice in meserii care de multe ori nu au mare cautare de angajatori. Astfel ca un procent important dintre tineri merg catre calificarile de tehnicieni in activitati tehnologice, chiar daca ulterior multi dintre ei nu isi vor gasi un loc de munca in domeniu. La mare cautare sunt si calificarile de mecanici auto si tehnician in turism.

In invatamantul profesional si tehnic erau incadrati 285.000 de elevi la nivelul anului scolar 2018-2019, potrivit hartii interactive a invatamantului profesional si tehnic din Romania (IPT), Meserii.ro.

Dintre acestia, aproape 40.000 de elevi, adica 14% din total, si-au ales sa se specializeze in domeniul economic si sa devina tehnicieni in activitati economice.

“Cea mai solicitata calificare este cea de tehnician in activitati economice. Acolo merg peste 39.000 de elevi, adica aproape 14% din total. Intrebarea este cate companii au nevoie de acesti elevi”, se intreaba Mona Nicolici, director de sustenabilitate in cadrul companiei OMW Petrom.

Mult mai putini, adica doar putini peste 17.500 de tineri, au mers pe calificara de mecanic auto, desi muncitorii calificati in acest domeniu sunt la mare cautare, iar castigurile lunare sunt atractive.

ANTREPRENORIAT - Viața corporatistului Ciprian s-a schimbat brusc în momentul în care a răspuns la întrebarea unui prieten: „Auzi, nu vrei să îți fac eu cadou doi stupi de albine?”. Călătoria „dulce” către un business plecat din pasiune

În fiecare săptămână, Ciprian Aber străbate cu mașina peste 1.000 de kilometri. Luni dimineață, vine de acasă, de la Sibiu, la compania din București la care lucrează. Aici are, timp de două zile, ședințe de dimineața până seara. Miercuri, se întâlnește cu partenerii de afaceri de la Brașov. Apoi ajunge din nou la Sibiu, la ora potrivită pentru a-și lua fetița de la afterschool. Iar o dată pe săptămână pleacă spre un sătuc izolat de la granița județului Argeș și județul Sibiu, unde are grijă de cei de cei 50 de stupi ai săi.

În vârstă de 42 de ani, Ciprian Aber este Business Solutions Manager la firma Network One Distribution – cel mai mare distribuitor de produse electro-it din România. Este, totodată, și un pasionat pescar. În urmă cu trei ani se afla la o partidă de pescuit cu un prieten de-al său, apicultor, care îi tot povestea despre creșterea albinelor. Și-a dat seama că îi făcea plăcere discuția, iar curiozitatea îl tot îmboldea să pună întrebări. La un moment dat, prietenul său i-a spus: „Auzi, nu vrei să îți fac eu cadou doi stupi de albine? Îi duci la tine la țară și ai grijă de ei…”

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională