Revista presei

2 octombrie 2020

UVT anunţă deschiderea perioadei de înscrieri pentru noua serie a programului de studii postuniversitare de formare şi dezvoltare profesională continuă "Resurse educaţionale şi digitale pentru instruire online"

Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) începe înscrierile în cadrul procesul de admitere pentru o nouă serie a programului de studii postuniversitare de formare şi dezvoltare profesională continuă “Resurse educaţionale şi digitale pentru instruire online”, dedicat special formării cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, pentru desfăşurarea activităţilor de predare-învăţare-evaluare în regim online.

Acest program de studii postuniversitare valorifică experienţa complexă a Universităţii de Vest din Timişoara (UVT), dobândită prin desfăşurarea de-a lungul timpului a procesului educaţional cu sprijinul platformelor şi instrumentelor digitale, amplificată prin organizarea, odată cu debutul pandemiei cauzată de virusul Covid-19, a tuturor activităţilor de predare-învăţare-evaluare pe platforme de e-learning.

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, subliniază oportunitatea tot mai bine conturată a acestui program postuniversitar: “UVT a derulat cu succes prima serie a noului program de studii “Resurse educaţionale şi digitale pentru instruire online”, în lunile iunie şi iulie ale acestui an, când solicitările de înscrieri au fost numeroase, din partea multor dascăli, din mai multe judeţe ale ţării. Prin acest program de studii postuniversitare, ne dorim să împărtăşim experienţa specialiştilor din universitate în domeniul predării online cu colegii noştri, cadre didactice în învăţământul preuniversitar. Suntem conştienţi de marea utilitate a acestui program, care contribuie decisiv la formarea dascălilor pentru ca să reuşească să-şi adapteze rapid metodele educaţionale la platformele digitale cele mai avansate. Faptul că numărul de înscrieri în cadrul primei serii a acestui program a fost foarte mare – formându-se trei module în loc de un singur modul, cum cum se planificase iniţial – ne-a motivat să accelerăm planificarea deschiderii unei noi perioade de înscrieri. Practic, în conţinutul acestui program postuniversitar, cursanţii adoptă un limbaj al comunicării pedagogice actuale în întreaga lume şi îşi dezvoltă abilităţile pentru educaţia digitală a viitorului. Vă aşteptăm la UVT, pentru a vă specializa în utilizarea instrumentelor educaţiei digitale, educaţia viitorului”.

Programul de studii postuniversitare “Resurse educaţionale şi digitale pentru instruire online” le oferă participanţilor pregătirea necesară atât pentru utilizarea de metode didactice şi pedagogice specifice în desfăşurarea activităţilor educaţionale online, cât şi pentru utilizarea de instrumente digitale adecvate. Durata programului este de 8 săptămâni, inclusiv examenul de certificare a competenţelor, toate activităţile didactice desfăşurându-se exclusiv online. Absolvenţii programului de studii postuniversitare vor obţine un certificat de atestare a competenţelor profesionale, însoţit de suplimentul descriptiv, eliberat de Universitatea de Vest din Timişoara (UVT).

Cursurile online, care vor avea un loc central în noul an universitar, au fost percepute de majoritatea studenților drept mai rele sau mult mai rele decât cele față în față, în primăvară: prea multe proiecte și teme, prea puțină comunicare – studiu

Universitățile își deschid, acum, porțile pentru un nou an universitar în care o bună parte dintre activități se vor desfășura online. Instituțiile de învățământ superior au acumulat, deja, experiență prin predarea online desfășurată în ultimele luni ale anului universitar anterior, după impunerea măsurilor de prevenție asociate epidemiei Covid-19. Un studiu dat recent publicității arată că, pentru studenți, experiența din primăvară a fost departe de a fi una pozitivă: diferențe mari de predare, supraîncărcare cu proiecte, dificultăți de colaborare dintre studenți.

  • Studiul realizat de Oana Lup și Elena Cristina Mitrea, de la Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității Lucian Blaga din Sibiu, pentru Institutul de Cercetare Făgăraș s-a bazat pe un chestionar distribuit în perioada 26 aprilie-30 mai 2020. Perioada de analiză s-a suprapus în bună măsură cu starea de urgență. Chestionarul a fost distribuit online și completat de 3.603 studenți din universități reprezentând 16 orașe și centre universitare din România, dintre care 2.029 au răspuns la toate întrebările.

  • Ce spun autoarele despre pregătirile pentru noul an, mai jos

Percepția majoritară: școala online – mai rea. Cât de extinsă era predarea online în primăvară, conform participanților la studiu

  • Aproximativ o treime dintre respondenți (33%) a indicat că la momentul colectării datelor doar jumătate sau mai puțin de jumătate dintre cursuri se desfășurau în format online

  • 7% declarau că urmează foarte puține cursuri online sau niciunul.

Potrivit studiului, mai mult de jumătate dintre ei (59%) au evaluat cursurile online ca fiind mai rele sau mult mai rele decât cele față în față.

Cauzele atitudinii mai degrabă negative:

  • nemulțumirile studenților în privința volumului mare de muncă individuală
  • sedentarismului asociat cursurilor online
  • lipsei interacțiunii cu colegii
  • lipsa accesului la biblioteci pentru documentare.

Potrivit autoarelor, problema cea mai mare sesizată de către respondenți a fost volumul ridicat de teme și proiecte. Aproximativ trei sferturi dintre respondenți au declarat că numărul de teme și sarcini de rezolvat pentru cursuri și seminarii a fost mai mare sau mult mai mare de la trecerea la învățământul online.

Doar 8 din 100 de elevi din mediul rural termină o facultate. Rata abandonului școlar de 1,5 ori mai mare ca în urban și nivelul de educație al părinților, printre principalii factori – studiu World Vision România

Doar 7,8% din populația în vârstă de 30 – 34 de ani care locuiește în mediul rural are studii superioare, potrivit World Vision România. Rata abandonului școlar din preuniversitar în mediul rural este una din principalele cauze pentru care atât de puțini copii ajung la facultate. Mai exact, rata de abandon a fost de aproximativ 1,5 ori mai mare în unitățile de învățământ secundar din mediul rural față de cele din mediul urban. Pe măsură ce tinerii avansează în sistemul de învățământ, sub-reprezentarea celor din mediul rural se amplifică, având cea mai mare valoare în învățământul superior, conform Strategiei Naționale pentru învățământul terțiar 2015 – 2020.

Un alt factor care influențează este nivelul de educație al părinților. Se observă o diferenţă mare în privinţa proporţiei părinţilor cu studii superioare în mediul rural, 0,7%, faţă de 18% în mediul urban, conform raportului World Vision România “Cursa celor 30 de ani de educație în România rurală”.

În plus, angajatorii spun că absolvenții care intră pe piața forței de muncă au competențe prea teoretice și că acestora le lipsesc adesea competențele non-tehnice esențiale, printre care se numără soluționarea problemelor, munca în echipă și comunicarea, conform Raportului de țară din 2019, realizat de Comisia Europeană.

Peste 70% din liceenii din programul „Vreau în clasa a 9-a” care au luat Bac-ul au fost admiși la facultate.

Universitatea Bucureşti a lansat un proiect pentru protejarea şi valorificarea tradiţiilor şi elementelor din folclorul românesc

Universitatea Bucureşti a lansat un proiect pentru protejarea şi valorificarea tradiţiilor şi elementelor din folclorul românesc.

Potrivit unui comunicat de presă al UB, proiectul “Please touch the intangible cultural heritage” este o platformă menită să ofere sprijin şi expertiză tuturor celor care lucrează pentru valorificarea tradiţiilor şi elementelor din folclor.

“La final, va fi realizat un Catalog de bune practici pentru specialiştii din România şi Republica Moldova. Proiectul, care se desfăşoară în perioada iulie-octombrie 2020, este demarat de UNIBUC prin Institutul de Cercetare ICUB, în parteneriat cu Şezătoarea Urbană şi finanţat de AFCN”, afirmă sursa citată.

Platforma “Please touch the intangible cultural heritage” are ca obiectiv principal crearea unei structuri de comunicare pentru specialiştii din România şi Republica Moldova şi se adresează în primul celor afiliaţi unor instituţii precum Academia Română (Bucureşti şi filialele din ţară), Academia de Ştiinţe a Moldovei, universităţi de profil, muzee de etnografie din cele două state.

Printre destinatarii proiectului, “în special la nivel informativ”, se află şi specialiştii din instituţii culturale de nivel naţional/judeţean/raional/local.

Noua structură de comunicare, care va oferi o bază de date cu specialişti din România şi Republica Moldova, din toate domeniile implicate, contribuie la creşterea vizibilităţii activităţii acestora, a cercetării etnologice şi a instituţiilor preocupate de studierea şi cercetarea patrimoniului cultural imaterial.

Elevii din România vor putea studia teatrul ca disciplină opţională

Elevii vor putea studia teatrul, ca disciplină opțională, în anul școlar 2021-2022, după ce ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a semnat ordinele privind aprobarea a trei discipline opţionale şi a programelor aferente acestora.

Astfel, începând din acest an şcolar, elevii pot opta pentru a studia, în anul şcolar 2021 -2022, următoarele cursuri din curriculum la decizia şcolii: “Eu şi scena” (clasele a III-a şi a IV-a), “Teatrul şi noi” (clasele a VI-a şi a VII-a) şi “Laboratorul de teatru” (clasele a X-a şi a XI-a).

“Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică a propus, în acest an şcolar, Ministerului Educaţiei şi Cercetării, introducerea în curriculumul la decizia şcolii a unei discipline din domeniul artei teatrale. Ca profesor de Limba şi literatura română şi ministru, consider că acesta este un moment important pentru educaţie, moment care răspunde recomandărilor Consiliului Uniunii Europene privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii, în care sunt incluse şi competenţele artistice, dar şi Declaraţiei de la Frankfurt privind Educaţia prin Arte. De asemenea, decizia are la bază şi recomandările UNESCO incluse în Agenda de la Seul, în care se precizează că folosirea artelor în educaţie poate să sporească abilităţile creative şi inovative ale societăţii, să genereze recunoaşterea şi dezvoltarea bunăstării sociale şi culturale, să promoveze şi să încurajeze responsabilitatea socială”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educaţiei şi cercetării.

Potrivit comunicatului Ministerului, cu ajutorul acestor opţionale, elevii îşi vor dezvolta creativitatea, competenţele de comunicare, dar vor dobândi şi competenţe socio-emoţionale şi un comportament prosocial.

Rectorii ii incurajeaza pe studenti sa vina in centrele universitare, chiar daca studiaza online: "Viata universitara nu inseamna doar prezenta fizica la cursuri"

In contextul in care locurile din camine s-au injumatatit la cele mai multe centre universitare, iar multe alte universitati au ales sa nu deschida deloc caminele anul acesta, tinerii care vin din alte zone si nu isi permit o chirie trec printr-o situatie foarte dificila.

Totusi, Rectorii Universitatilor Bucuresti si Babes-Bolyai ii incurajeaza pe tineri sa vina in centrele universitare, chiar daca studiaza online, potrivit Edupedu.
 
“Aici nu ma refer doar la bani, ci la tot ce presupune viata de student. Este important pentru ei sa fie intr-un pol economic urban care le ofera mai multe optiuni. Avand in vedere ca PIB-ul per capita in Bucuresti este de 144% peste media UE, in locul lor eu as fi facut tot ce puteam ca sa vin in Capitala. Nu ii condamn deloc pe tinerii care aleg sa ramana acasa pentru o perioada de timp acum, sunt motive in spatele acestei decizii. Noi avem si un camin unde se pot caza studenti pe o perioada limitata de timp, spre exemplu pentru o saptamana, daca vor sau au nevoie sa treaca fizic pe aici”, a spus Preda.

Orban: Nu există creștere semnificativă a cazurilor de COVID după redeschiderea școlilor

Premierul Ludovic Orban a declarat, miercuri, că, în baza evaluării autorităților, nu există o creștere „semnificativă” a procentului de îmbolnăviri cu COVID, după redeschiderea școlilor.

„Primele două săptămâni este greu să ai o evaluare a răspândirii datorată şcolii. Copilul este expus celui mai mic risc de infectare în cadrul şcolii – clasă, sub supravegherea profesorului. Nu se poate face încă o evaluare. Sigur, au apărut cazuri, dar multe din cazurile care au apărut au apărut mai degrabă datorită unei contractări a virusului nu neapărat în şcoală.

Oricum, în ceea ce priveşte numărul de cazuri pe populaţia şcolară chiar cu şcolile suspendate sau cu copii în vacanţă numărul de cazuri ca procent a fost în jur de 6,3% pe populaţia şcolară. Deocamdată, pe evaluarea noastră nu există o creştere semnificativă a procentului de îmbolnăviri pe această categorie de vârstă”, a declarat Ludovic Orban, după videoconferinţa cu prefecţii şi cu reprezentanţii instituţiilor cu responsabilităţi în gestionarea pandemiei. 

El a amintit că, dacă un elev dintr-o clasă este infectat cu coronavirus, cursurile se suspendă 14 zile pentru acea clasă.

UE - Cristian Diaconescu candidează pentru funcția de secretar general al OSCE

Cristian Diaconescu este propunerea României pentru funcția de Secretar General al Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE), a confirmat joi Ministerul Afacerilor Externe.

Potrivit MAE, care răspunde astfel unei solicitări a publicației caleaeuropeana.ro, desemnarea Secretarului General se realizează prin consens și va fi formalizată cu prilejul Consiliului Ministerial din decembrie, organizat de președinția în exercițiu albaneză.

Pentru această funcție mai există și o propunere din partea Germaniei, în persoana Helgăi Maria Schmid (Germania), actual secretar general al Serviciului European pentru Acțiune Externă, corpul instituțional diplomatic al Uniunii Europene.

În prezent, secretarul general al OSCE este diplomatul elvețian Thomas Greminger, însă, în iulie 2020, acesta nu a fost reales în funcție.

Organizația, cu sediul la Viena, a lansat procedurile pentru ocuparea mai multor funcții din structura sa de conducere la începutul lunii iulie a.c.

Secretarul general al acestei organizațiiorganizației, care include reprezentanți a 57 de state ale lumii,  este ales de Consiliul de Miniștri al OSCE pentru o perioadă de trei ani, mandat care poate fi extins pentru încă trei ani.

“Ambasadorul Cristian Diaconescu a fost diplomat de carieră, fost ministru de externe (pentru două mandate), fost ministru al justiției, cu o activitate consistentă în domeniile acoperite de OSCE și care a participat, de la începutul carierei diplomatice, la evoluția OSCE, inclusiv la negocierea unor documente relevante pentru activitatea Organizației”, mai precizează Ministerul Afacerilor Externe.

În cazul în care va fi ales, Cristian Diaconescu va deveni al doilea român într-o funcție internațională importantă, după ce Mircea Geoană a fost numit secretar general adjunct al NATO în 2019.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională