Revista presei

19 iunie 2020

Cele 8 universități care vor pregăti viitorii profesori, prin noul masterat didactic, pe locuri subvenționate de la buget. UVT se află printre aceste opt universități

Ministerul Educației a anunțat lista universităților care vor pregăti viitorii profesori, prin noul masterat didactic. Opt universități vor pilota, în anul universitar 2020-2021, pentru prima dată în România, programe de studii universitare de master didactic, la forma de învățământ cu frecvență, se arată într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Programul de studii de master didactic va avea o durată de doi ani și se adresează absolvenților cu diplomă de licență sau echivalentă, care doresc să se orienteze către cariera didactică. Aceștia se pot înscrie la masterul didactic din același domeniu fundamental, corespunzător specializării dobândite prin studiile de licență, dar pot opta și pentru o a doua specializare din cadrul aceluiași domeniu fundamental, aferent celui înscris pe diploma de licență sau echivalentă. Domeniile fundamentale sunt: matematică și științele naturii, științe inginerești, științe biologice și biomedicale, științe sociale, științe umaniste și arte, știința sportului și educației fizice.

Universitățile care vor pregăti profesori, prin masteratul didactic:

1. UNIVERSITATEA POLITEHNICA DIN BUCUREŞTI – 50 locuri

 

2. UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI – 50 locuri

3. ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE DIN BUCUREŞTI – 50 locuri

4. UNIVERSITATEA “BABEŞ-BOLYAI” DIN CLUJ-NAPOCA – 50 locuri

5. UNIVERSITATEA “OVIDIUS” DIN CONSTANŢA – 50 locuri

6. UNIVERSITATEA DIN CRAIOVA – 50 locuri

7. UNIVERSITATEA “ALEXANDRU IOAN CUZA” DIN IAŞI – 50 locuri

8. UNIVERSITATEA DE VEST DIN TIMIŞOARA – 50 locuri”

Ghidul pentru redeschiderea grădinițelor și creșelor de stat, publicat de Ministerul Educației

Copiii vor avea nevoie să fie ascultați și să le fie explicate, potrivit vârstei, noile reguli de conviețuire din grădiniță, arată un ghid de organizare a grădinițelor și creșlor din sistemul de stat, publicat de Ministerul Educației.

Pe durata vacanței de vară, copiii și profesorii trebuie niște activități de rutină precum spălatul frecvent și atent al mâinilor, distanțarea fizică sau gesturi noi de salut, care nu presupun contact fizic.

Măsurile speciale de igienă și de comportament în ceea ce privește calitatea apei potabile furnizate la nivelul grădiniței
a) apa de la robinet va fi lăsată să curgă o perioadă mai lungă de timp, pentru a se asigura înlocuirea apei stagnante în conducte, cu apa potabilă sigură (tratată) de la rețeaua de distribuție sau din sursă proprie;
b) sistemele de apă caldă vor fi readuse la o temperatură de funcționare de 60°C sau mai mare si la o temperatură de circulație de peste 50°C pentru a diminua riscurile microbiene;
c) sistemele de apă rece vor fi readuse la temperatura de sub +20°C; rezervoarele de depozitare la nivel de clădire pot necesita dezinfectare înainte de reutilizare;
d) analize de laborator pentru verificarea conformității cu Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu modificările si completările ulterioare.

Măsurile speciale de curățenie și igienizare
a) curățenie generală, prin ștergerea prafului, spălarea cu apă și detergent, spălare cu substanțe dezinfectante pe bază de alcool (60-70%) și, apoi, clătire repetată cu apă potabilă a tuturor suprafețelor (podele, uși, geamuri, dulapuri, mese, scaune, mobilier și jucării care pot fi utilizate în interior și/sau în exterior etc.), insistând în mod deosebit la punctele de contact (zone atinse în mod frecvent); se vor utiliza lavete diferite pentru acțiuni diferite (lavetă pentru ștergerea cu detergent, lavetă pentru clătirea cu apă, lavetă pentru dezinfectant);
b) curățarea vaselor de gătit, a veselei și a tacâmurilor, pentru cazul în care unitatea/instituția oferă servicii de masă pentru copii;
c) spălarea lenjeriei cu detergent, la o temperatură de 90° C, precum și igienizarea saltelelor (prin aerisire, prin expunere la soare sau la aparate cu UV);

Grupul pentru Dialog Social dezaprobă interzicerea educației de gen și cere președintelui Iohannis respingerea legii: Prin acest act de cenzură, România se așază în siajul statelor eșuate în iliberalism

“A elimina prin decizii parlamentare discipline academice din câmpul dezbaterii intelectuale e mai mult decât o intruziune în autonomia universitară: este, în toată puterea cuvântului, un act de cenzură”, spune GDS, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

“Grav în sine, acest fapt e cu atât mai grav în contextul românesc – în care discriminarea, sexismul, misoginia, homofobia produc zilnic tragedii despre care aflăm cutremurați la știri. Interzicerea educației de gen va contribui la amplificarea acestor injustiții sociale.

În plus, este și un recul major al modernizării statului. Prin acest act de cenzură, România se așază în siajul statelor eșuate în iliberalism – îndepărtându-se de valorile și modelele europene (asumate inclusiv prin tratate internaționale, pe care acest act de cenzură le încalcă).

Grupul pentru Dialog Social solicită președintelui Iohannis respingerea acestei legi, echivalente deopotrivă cu un act de cenzură și cu o sabotare a proiectului unei Românii moderne”.

Comisia Europeană pregătește noul Plan de acțiune pentru educație digitală. A început consultarea publică pe tema experiențelor cauzate de criza coronavirusului în învățământ

Comisia Europeană a lansat, joi, o consultare publică deschisă la nivelul Uniunii, pentru a se folosi de experiența căpătată în timpul crizei provocate de noul coronavirus, experiență pe care să o includă în viitorul său Plan de acțiune pentru educația digitală. Consultarea, afirmă comisia, îi va permite să “tragă învățăminte” din ceea ce s-a întâmplat în ultimele luni – închiderea școlilor și universităților și mutarea masivă a activității la distanță și online. Aceste învățăminte vor “sta la baza propunerilor pentru planul de acțiune, care va avea o importanță deosebită în perioada de redresare de după Covid-19”, potrivit unui comunicat de presă.

Consultarea publică urmărește să colecteze opiniile tuturor cetățenilor, instituțiilor și organizațiilor din sectoarele public și privat care doresc să își facă cunoscute punctele de vedere și experiențele dobândite în urma acestei crize fără precedent, precum și viziunea despre educația digitală în Europa.

Consultarea va fi disponibilă în toate limbile oficiale ale UE și se va desfășura până la 4 septembrie. Procesul va fi completat cu o serie de evenimente de informare on-line desfășurate în cursul verii, prin care să se colecteze și alte opinii despre educația digitală și experiența dobândită în urma crizei de COVID-19.

 

Comisia Europeană va prezenta în septembrie 2020 un nou Plan de acțiune pentru educația digitală, descris drept un instrument esențial în procesul de redresare după criza de COVID-19, care va lua în considerare lecțiile învățate din aceasta și va reflecta viziunea pe termen lung legată de educația digitală europeană.

ECONOMIE - UE pregătește schimbări legislative pentru a apăra piața unică de firme susținute de state externe

Comisia Europeană este preocupată de efectele negative ale subvențiilor acordate de state terțe companiilor care activează și pe piața unică.

Comisia Europeană a adoptat o carte albă referitoare la efectele de denaturare a concurenței cauzate de subvențiile străine pe piața unică și așteaptă acum propuneri și comentarii de la părțile interesate, în vederea pregătirii unor propuneri legislative.

„Economia Europei este deschisă și strâns interconectată cu restul lumii. Pentru ca acest lucru să rămână un avantaj, trebuie să fim vigilenți. De aceea, avem nevoie de instrumentele adecvate pentru a ne asigura că subvențiile străine nu ne denaturează piața, așa cum procedăm și cu subvențiile naționale”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv al Comisiei, responsabilă de politica în domeniul concurenței.

Subvențiile acordate de statele membre au făcut întotdeauna obiectul normelor UE privind ajutoarele de stat, astfel încât să se evite denaturările.

Dar, potrivit Comisiei Europene, subvențiile acordate de guvernele țărilor din afara UE întreprinderilor din UE par să aibă un impact negativ din ce în ce mai puternic asupra pieței unice, fără să intre însă sub incidența controlului ajutoarelor de stat exercitat la nivelul UE.

„Există un număr tot mai mare de cazuri în care subvențiile străine par să fi facilitat achiziționarea unor întreprinderi din UE, să fi denaturat deciziile de investiții, activitățile desfășurate pe piață sau politicile de stabilire a prețurilor ale beneficiarilor lor sau să fi denaturat procesul de ofertare în cadrul achizițiilor publice, în detrimentul întreprinderilor care nu primesc subvenții”, se arată într-o comunicare a Executivului UE.

Ne speriem de cuvântul „gen” și toate aceste frici sunt manipulate politic

„Este esențial ca orice societate să se ocupe prin sistemul de învățământ și prin alte metode de o înțelegere cât mai profundă a conceptului de gen, astfel încât toate categoriile de persoane care negociază acest concept în diverse moduri să fie incluse, să fie respectate și să se vadă reflectate în legislație într-un mod pozitiv, nu interzise, date afară și șterse cu buretele ca și cum nu ar fi”, spune Mihaela Precup, care predă la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine și la programul de Studii Americane, de la Universitatea din București. O astfel de interdicție, bazată pe agende politice conservatoare, nu doar că denotă o neînțelegere flagrantă a disciplinelor umaniste și a mijloacelor de a înțelege și analiza societatea, ci și împinge la discriminare în masă.

Până să ajungă în ședințele Senatului pentru dezbatere, actuala propunere legislativă a primit aviz negativ de la Comisia pentru Egalitatea de Șanse pentru Femei și Bărbați și de la Comisia pentru Drepturile Omului, Culte și Problemele Minorităților Naționale. Avizele acestor comisii nu au contat însă în fața rapoartelor și a plenului, care au stabilit că propunerea merge mai departe, la Senat. „E firesc că am dat un aviz negativ,” explică Cristina Iurișniți, președinta Comisiei pentru Egalitate de Șanse pentru Femei și Bărbați de la Camera Deputaților. „Nu e normal să nu existe în unitățile noastre de învățământ o educație pentru egalitate între cele două genuri, feminin și masculin, ca să nu mai avem prejudecăți. Vedem din media cum sunt tratate fetele și femeile privind violența domestică, violența din mediul online, există niște statistici îngrijorătoare care ne arată această mentalitate de a privi adolescentele și femeile ca niște obiecte sexuale în societate. Vedem această mentalitate chiar la nivelul judecătorilor, care îi dau doi ani cu suspendare unui tată care-și violează fiica de șase ani”, spune Iurișniți, membră USR și profesoară titulară de limba franceză. „Unii înțeleg că am vrea să modificăm genul cuiva. Aici e confuzia, oamenii nu înțeleg despre ce e vorba. Vedem cât de conservatoare și patriarhală e societatea românească. Noi ne speriem de un cuvânt. Toate aceste frici sunt manipulate politic”.

Cum funcționează noul mecanism al UE de monitorizare a statului de drept pus în mișcare în România și restul statelor membre. Libertatea presei, componentă fundamentală

Experții Comisiei Europene au discutat în aceste zile, printr-o serie de videoconferințe, de la Bruxelles, cu mai mulți reprezentanți ai unor instituții – cheie din România în cadrul noului mecanism de monitorizare a statului de drept, care s-a pus astfel în mișcare în premieră după o serie de dezbateri la nivel european generate de derapajele democratice din Polonia, Ungaria sau România sub regimul Dragnea.

Este prima dată când mecanismul european de monitorizare a statului de drept, de care ar putea fi legată în viitor acordarea de fonduri europene începe să funcționeze. Potrivit surselor G4Media.ro, un raport al Comisiei Europene pe tema respectării statului de drept ar urma să fie dat publicității în toamnă, cel mai probabil în luna septembrie.

Potrivit surselor G4Media.ro, Curtea Constituțională a refuzat să participe la discuții cu experții de la Bruxelles, deși reprezentanții ei au fost invitați să contribuie cu informații în cadrul mecanismului. Curtea a înregistrat un eșec major în cursul acestui an, după ce statul român a fost condamnat la CEDO din cauza deciziei CCR în cazul Kovesi, care l-a obligat pe Klaus Iohannis să o revoce. Judecătorii de la Strasbourg au stabilit că fostei șefe DNA i-au fost încălcate drepturi fundamentale, între care dreptul la apărare.

Ministrul justiției, Cătălin Predoiu, a participat luni la videoconferință cu experții Comisiei. Potrivit unui comunicat al ministerului, ministrul justiției a precizat că ”trebuie evitate paralelismele de monitorizare în cazul ţării noastre şi insistat pe nevoia unor standarde uniforme privind funcţionarea Justiţiei în toate statele membre UE”, cu referire la Mecansimul de Cooperare și Verificare a progreselor din justiție (MCV).

România derapează spre autoritarism: teologii și politicienii ne spun ce să gândim.Interviu cu Maria Bucur, profesoară la Indiana University

Maria Bucur, 52 de ani, e profesoară de istorie și studii de gen la Indiana University, Bloomington, SUA. Este autoare a volumelor Gendering Modernism: A Historical Reappraisal of the Canon(2017), The Century of Women: How Women Have Transformed the World since 1900 (2018) și editoare a lucrărilor Staging the Past: The Politics of Commemoration în Habsburg Central Europe, 1848 to the Present (2001, împreună cu Nancy Wingfield), Gender and War în Twentieth-Century Eastern Europe (2006, împreună cu Nancy Wingfield). În limba română a publicat volumele Eugenie şi modernizare în România interbelică (2005) și Eroi şi victime. România și memoria celor două războaie mondiale (2019).

Europa Liberă: În România, Senatul, în calitate de cameră decizională a Parlamentului, a adoptat o modificare la Legea Educației Naționale care interzice orice referire în școli și universități la identitatea de gen, „înțeleasă că teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași”. Care credeți că vor fi consecințele acestei prevederi?

Maria Bucur: „Să fim clari, este vorba despre o lege care criminalizează libera exprimare, cenzurează libera gândire și reduce o suta de ani de cunoaștere științifică la “opinii”. Eu sper, în primul rând, că Președintele Iohannis nu va aproba această lege. Am scris despre acest lucru. În expunerea de motive a legii se regăsește o sintagmă care pentru mine elucidează clar de unde pornește acest excedent de grijă față de copii și sănătatea lor mintala și psihică. Cristian-Văile Lungu, senator de Salaj, spune acolo că, „în ultimii ani a apărut o nouă ideologie de gen. Conform acesteia, sexul biologic nu ar trebui să eticheteze persoana ‘femeie’ sau ‘bărbat,’ ci fiecare dintre oameni poate alege dintre zecile de de tipuri de gen pe care îl prefera. Odată cu apariția ideologiei de gen, fenomenul prozelitismului, atât pe baza criteriului de sex cât și a celui de gen, a devenit un pericol real în învățământ.” Aceasta este întreaga explicație oferită ca bază solidă, ca dovadă fară tăgadă că educația și populația României se confruntă cu un pericol. Haideți să ne uitam la aceste “dovezi”: autorul propunerii de schimbare a legii este complet ignorant față de dezvoltarea cercetării de gen, care are mai bine de o sută de ani de istorie. Mi se pare cu totul bizar să apară o zonă de cercetare științifică compusă din oameni care predau la cele mai bine clasate universități și centre de cercetare din lume, nu numai în studii umaniste, dar și în medicină, psihologie etc. Vă dau un singur exemplu edificator: revista Lancet, care este printre principalele publicațiilor internaționale științifice despre medicină, consideră genul ca element esențial pentru cerecetarea problemelor de sănătate. Lancet nu este o revistă care ia parte la prozelitism și nu are vreun interes în a promova orice ideologie în afară de cercetarea științifică aprofundată a problemelor de medicină. Lancet nu a ajuns la perspectiva pe care o vedeți reprezentată în textul de mai sus printr-o decizie ideologică, sau pentru că a venit cineva cu idei fixe în comitetul editorial. Ca toți oamenii de știință, redactorii de la Lancet citesc, se informează critic, reflectează și apoi reacționează. O bună metodă de urmat de toată lumea, mai ales de cei aleși să reprezinte populația în parlament.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională