Revista presei

18 iunie 2020

Universitatea de Vest din Timișoara: Interzicerea informațiilor privind identitatea de gen în învățământ contravine principiilor de funcționare ale statului democratic și ale mediului academic

“Eroii revoluției și-au sacrificat libertatea, unii chiar viața sau sănătatea, pentru ca libertatea de exprimare și de gândire să nu ne fie îngrădite. Modificarea recentă a Legii Educației Naționale (…) contravine principiilor de funcționare ale unui stat democratic, cât și principiilor de funcționare ale mediului academic”, arată Universitatea de Vest – Timișoara, într-un comunicat prin care ia poziție față de votul Senatului pentru interzicerea informațiilor despre diversitatea de gen în instituțiile de învățământ.

Una dintre sarcinile fundamentale ale oricărei universități este aceea de a asigura generațiilor viitoare o educație bazată pe respectul valorilor fundamentale ale umanității, pe promovarea științei și a incluziunii sociale. De aceea, Universitatea de Vest din Timișoara va susține în continuare manifestarea liberă a diversității de opinii științifice și va lua poziții publice critice la adresa oricărei tentative de cenzurare. Știința și societatea pot progresa numai în urma unor dezbateri academice libere. Interzicerea prin lege a unor teorii sau a unor discipline științifice reprezintă nu numai un demers periculos, ci și un demers lipsit de sens, atâta vreme cât adevărul în știință nu poate fi stabilit de autorități publice.

 

Consiliul Rectorilor: În universități nu sunt admise discriminări/ Autonomia trebuie respectată

Consiliul Național al Rectorilor arată că respectarea autonomiei universitare și a libertății academice, cu asumarea răspunderii academice, sunt principii de bază ale unui învățământ de calitate. „Autonomia universitară este garantată prin Constituţia României, în timp ce libertatea academică este garantată prin lege, instituţiile de învăţământ superior organizându-se şi funcţionând independent de orice ingerinţe ideologice, politice sau religioase”, se arată într-un comunicat primit de StiriEdu.ro. Rectorii critică legea privind interzicerea diversității de gen în școli și universităși și arată că această lege aduce limitări care nu fac decât să restrângă libertatea membrilor comunităţii universitare de a exprima liber opinii academice în spaţiul universitar.

  • CNR susține cu fermitate respectarea autonomiei universitare și a libertății academice

Respectarea autonomiei universitare și a libertății academice, cu asumarea răspunderii academice, sunt principii de bază ale unui învățământ de calitate. Autonomia universitară este garantată prin Constituţia României, în timp ce libertatea academică este garantată prin lege, instituţiile de învăţământ superior organizându-se şi funcţionând independent de orice ingerinţe ideologice, politice sau religioase.

Libertatea academică reprezintă astfel libertatea studenților, a cadrelor didactice și cercetătorilor de a învăța, preda, cerceta sau comunica cu societatea, fără îngrădiri de natură ideologică, politică sau religioasă. Acesta este un aspect indispensabil al calității în educație, dar și o caracteristică de bază a societăților democratice.

Mircea Miclea, despre interzicerea informațiilor despre identitatea de gen: Interzicând aceste discuții în școală, le vor face mult mai atractive pentru adolescenți. Este aberant ce au făcut

Interzicerea în școli și universități a informațiilor depre identitatea de gen este o decizie “total greșită, din două motive: un organism legiuitor stabilește ca în Evul Mediu ce să se predea și ce să nu se predea, ceea este aberant, este o atitudine medievală. Și interzicând aceste discuții despre aceste teorii, le vor face mult mai atractive pentru adolescenți”, a declarat profesorul Mircea Miclea.

Fondatorul școlii cognitive în psihologia românească și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Mircea Miclea a avertizat că “nu o să se mai discute în școală despre ce înseamnă să fii gay, straight, transgender. Să discuți nu înseamnă să devii. Ceea ce trebuie împiedicat este prozelitismul”.

Universitatea Babeș-Bolyai, ”stupefiată” de votul Parlamentului privind identitatea de gen: ”O teorie academică poate fi interzisă prin lege!”

”Problema majoră este că o teorie academică poate deveni interzisă prin lege!”, acuză Universitatea Babeș-Bolyai, după ce Senatul, în calitate de cameră decizională, a adoptat o modificare la Legea Educației Naționale prin care interzice orice referire în școli și universități la identitatea de gen.
Universitatea Babeș-Bolyai se pronunță împotriva oricărui tip de intruziune politică sau ideologică asupra științei/mediului academic, transmite UBB printr-un comunicat de presă.

„Am constatat cu stupefacție că într-un act legislativ adoptat de Parlamentul României – prin votul acordat azi în Senatul României pentru modificarea Legii Educației Naționale – se interzic în instituțiile de învățământ, deci și în universități, <<activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași>>”, spune Universitatea din Cluj Napoca.
Dincolo de varietatea opțiunilor ideologice, din punctul nostru de vedere problema majoră în acest caz este că, prin formulările vagi ale legii, pe lângă punerea sub semnul întrebării a unor programe/ cursuri/ cercetări/ specializări universitare deja existente, o teorie academică poate deveni interzisă prin lege!
 

Dar o teorie academică se testează academic și supraviețuiește sau dispare în urma acestor teste derulate în condiții etice, nu altfel! Suntem încrezători că, în ceea ce privește varianta actuală a textului de lege, vorbim despre o scăpare care va fi corectată”, mai transmite UBB”.
 

Universitatea Bucureşti, despre decizia Parlamentului de a interzice referirile la identitatea de gen: Contravine unor drepturi fundamentale garantate de Constituţia României şi de convenţiile internaţionale

Universitatea Bucureşti a reacţionat la decizia Parlamentului de a interzice referirile la identitatea de gen, precizând că hotărârea respectivă contravine unor drepturi fundamentale garantate de Constituţia României şi de convenţiile internaţionale la care România este parte: libertatea de gândire şi de conştiinţă, libertatea opiniilor şi autonomia universitară. Universitatea Bucureşti a precizat că textul de lege nu are fundamentare ştiinţifică şi “reprezintă un exemplu flagrant de interferenţă în educaţia şi în exprimarea libere”.

“Considerăm că autonomia universitară reprezintă unul dintre bunurile culturale ale democraţiei, un garant al libertăţii de gândire, de cunoaştere şi de exprimare a propriilor opinii, de care trebuie să se bucure toţi membrii comunităţii universitare şi, în mod implicit, societatea. Ca spaţiu de educaţie, formare şi cercetare, universitatea are misiunea nobilă de a căuta adevărul prin confruntare de idei, prin cercetare ştiinţifică riguroasă. Adevărul este rezultatul cercetărilor ştiinţifice desfăşurate în deplina libertate a exprimării, nu al ideologiilor sau poziţiilor extreme, oricare ar fi acestea. Adevărul se formulează din consensul ştiinţific al specialiştilor şi nu poate fi  statuat printr-un text de lege”, se arată în comunicatul Universităţii Bucureşti.

 

Organizații de elevi şi studenţi solicită preşedintelui Iohannis respingerea propunerii privind eliminarea elementelor de gen din educaţie

Consiliul Naţional al Elevilor şi Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România condamnă adoptarea de către Senat a amendamentului care interzice orice activitate “în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identităţii de gen” în şcoli şi universităţi şi solicită preşedintelui Klaus Iohannis să nu promulge această lege.

“Parlamentul a legiferat abuzurile asupra persoanelor al căror gen nu corespunde sexului biologic, a instigat la ură împotriva acestor persoane şi a limitat dreptul la educaţie al acestora trimiţând educaţia din România în Evul Mediu. Cerem preşedintelui Klaus Iohannis să respingă această lege care contravine principiilor constituţionale ale nediscriminării cât şi reglementărilor europene şi multor convenţii internaţionale asumate de România, printre care Convenţia de la Istanbul, care joacă un rol esenţial în combaterea violenţei de gen”, se arată într-un comunicat al celor două organizaţii.

Conform sursei citate, Parlamentul, în calitate de for legislativ, “nu are competenţa de a decide punctual aspecte ce ţin de programa şcolară în vigoare, aceste decizii fiind în mâinile experţilor educaţionali şi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării”.

Scriitorul Radu Vancu, PEN România, despre interzicerea educației de gen în școli: o restrângere brutală a libertății de expresie și a libertății de cercetare

Modificările aduse Legii Educației Naționale, votate marți în Parlament, ce interzic informațiile de gen în instituțiile de învățământ, reprezintă “o restrângere brutală a libertății de expresie și a libertății de cercetare – esențiale pentru construcția unui spirit public modern -, și deschide drumul înspre cenzură și înspre instituirea unei poliții a gândirii”, arată PEN România, organizație independentă a scriitorilor români, condusă de scriitorul Radu Vancu, într-o poziție transmisă miercuri. Organizația arată că decizia vulnerabilizează categorii sociale deja vulnerabile și va genera mai multă discriminare.

Modificările aduse Legii Educației Naționale, votate marți în Parlament, ce interzic informațiile de gen în instituțiile de învățământ, reprezintă “o restrângere brutală a libertății de expresie și a libertății de cercetare – esențiale pentru construcția unui spirit public modern -, și deschide drumul înspre cenzură și înspre instituirea unei poliții a gândirii”, arată PEN România, organizație independentă a scriitorilor români, condusă de scriitorul Radu Vancu, într-o poziție transmisă miercuri. Organizația arată că decizia vulnerabilizează categorii sociale deja vulnerabile și va genera mai multă discriminare.

Identitatea de gen și interdicția de a gândi

Cine câștigă din globalizarea cenzurii corecte politic? Cenzorii? Se vor vedea și ei cenzurați. Democrația? O ucide cenzura. Gândirea? E sub o mai mare presiune decât oricând și are maximă nevoie de oameni curajoși.

Nu puțini români au crezut util să aplaude urgenta decizie a Senatului României de la 16 iunie 2020. Cu voturile PMP și PSD, ca și grație abținerii PNL, camera superioară, decizională, a Parlamentului românesc a hotărât să interzică, printr-un amendament la legea educației, orice activităţi în scoli și universități “în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identităţii de gen, înţeleasă ca teoria sau opinia că genul e un concept diferit de sexul biologic şi că cele două nu sunt întotdeauna aceleaşi”.

Ce e această opreliște? Doar expresia populismului? A fricii de importul exagerărilor stângiste din vest? Nu chiar și nu numai. Lemnoasa formulare sugerează că opinia identității de gen și cei ce o dezbat sunt, în sine, “câh”, iar a o discuta ne profanează și ne strică instantaneu. Legea e, oricum, una de tip inchizitorial, punând la index de la înălțimea și cu autoritatea forului legislativ, ca odinioară cărțile proscrise de Vatican, lectura, studierea și dezbaterea unui subiect cotat ca heterodox. Nu pare întâmplător că inițiatorul acestei legi e un politician cu studii teologice.

Or în cauză nu e teologia, religia, biserica sau credinţa, cum cred unii, ci libertatea academică. Iar noua reglementare poate fi lesne interpretată ca o prohibiție de a gândi. Or, a li se interzice studenților și profesorilor să studieze și să dezbată orice teorie, inclusiv cea de gen, e a interzice nu atât teoria, cât universitatea. Și a desființa gândirea, impunându-i-se celei din urmă, în forma ei avansată, de cercetare academică monologul autoritar și cămașa de forță. Care, pe termen lung, n-are cum să n-o ucidă.

Nu mai puțin strigător la cer e că tocmai instituția cheie a democrației, care este Parlamentul, să facă acest pas, de a sugera că ar fi în drept și legitim să se amestece în autonomia universitară și să hotărască, prin lege, ce anume e voie sau nu e voie să se studieze în facultăți. Dar ce se poate astepta din partea unui Parlament doldora de penali și de susținători nu doar pesedişti ai cleptocrației? Fapt e, că e foarte greu de găsit expresie mai clara de superbie extremistă și de cruntă deraiere antidemocratică a instituțiilor de bază ale democrației, ca această probă de instituire, în numele unei prezumtive, de fapt false morale creștine, a tiraniei majorității în contra libertății de gândire.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională