Revista presei

17 iunie 2020

Din toamnă, clase de maximum 10-15 elevi, care să stea 4 ore pe zi la școală, cu ore de 30 de minute și restul clasei, prin rotație, face școală online – Recomandările pentru redeschiderea școlilor, de la Institutul pentru Sănătate Publică

Din toamnă, clase de maximum 10-15 elevi, elevii să stea maximum 4 ore pe zi la școală, iar fiecare oră de curs să dureze cel mult 30 de minute, în condițiile în care jumătate din elevi învață de acasă online. Acestea sunt noile reguli care trebuie aplicate la redeschiderea școlilor și care se regăsesc în recomandările oficiale realizate de Institutul Național de Sănătate Publică. Documentul cu regulile a fost publicat de Ministerul Sănătății și trimis în școli de către DSP pe 29 mai. Documentul oficial cuprinde măsurile de protecţie care trebuie aplicate “pentru reluarea activităţilor în unităţile pentru educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor, clasele 0-XIII, în contextul epidemiologic al COVID 19”. Redeschiderea școlilor va avea loc pe 14 septembrie 2020, conform structurii anului școlar 2020-2021.

  • Precizăm că regulile sanitare impuse până acum de Guvern au la bază recomandări ale Institutului Național de Sănătate Publică

În timpul orelor de curs, elevii trebuie să păstreze între ei o suprafață de 4 metri pătrați, regulă impusă și la examenele din prezent. Specialiștii scriu că “este posibilă creșterea numărului de elevi în funcție de condițiile locale, dar trebuie îndeplinită condiția unui singur copil în bancă”, însă nu este precizat ce înseamnă această creștere a numărului de elevi.

Rezultate evaluare națională 2020. „Subiectele au fost foarte grele” pentru copiii din rural

Vă povesteam în prima parte a filmului „evaluare națională 2020” de dialogul cu Tudor, un elev care vrea să intre la Vianu, unde competiția se anunță dramatică.

Am avut însă ocazia să completez filmul zilei cu cel al discuțiilor purtate cu Ioana – elevă clasa VIII-a la o școală gimnazială din județul Călărași, dintr-o localitate mică  – cu sub 5,000 de locuitori.

„Nu am avut emoții legate de examen. Căci am fost în fiecare zi la pregătire. Nu am avut emoții nici legate de virus. Am purtat mască și a fost bine. Noi suntem 11 elevi la clasa VIII-a. Astfel că pentru noi au fost pregătite două săli de clasă.

La examen nu s-au prezentat decât 6 elevi, așa că… Deși ar fi trebuit să fie maximum 5 elevi în clasă, înainte de începerea examenului l-au adus pe cel de al șaselea coleg să stea cu noi ca să încăpem cu toții într-o clasă.

Când am ajuns în curtea școlii pe la opt și jumătate, mai erau și alți copii. Toți copiii purtau mască – pregătiți de acasă, dar nu purta nici un adult. M-am mirat și eu de ce adulții nu poartă. La 8:30 a venit doamna asistentă medicală, ne-a luat temperatura, ne-a dat niște măști noi – sigilate, pe care ne-au spus că trebuie să le aruncăm când terminăm examenul.

Studiu. Democrația și pandemia. România, pe locul doi printre țările care se tem de influențele străine în alegeri

România se află pe locul doi în lume, cu 70%, printre tările care se tem că o putere străină ar putea să influențeze rezultatele următoarelor alegeri. În ce privește opinia că guvernul servește doar interesele unui mic grup de oameni, România ocupă poziția a șasea ( 66%) și locul cinci în ce privește percepția deficitului de democrație, arată studiul privind Indicele Percepției Democrației (DPI).

Românii sunt însă destul de mulțumiți (63%) de modul în care guvernul a răspuns la criza provocată de coronavirus, la egalitate cu Ungaria, dar la mare distanță de China și Vietman, unde gradul de mulțumire se ridică la 95%. Cei mai nemulțumiți sunt brazilienii (34%), iar din Europa, francezii, cu 46%.

În cele 53 de țări care au făcut obiectul analizei, aproximativ jumătate din populație este de acord că guvernul lor a mers prea departe în încălcarea libertăților de bază în timpul crizei COVID 19.

Indicele Percepției Democrației este un studiu anual despre democrație, realizat de Dalia Research în colaborare cu Alianța Democrațiilor, care monitorizează atitudinile față de democrație din întreaga lume. Anul acesta, analiza se referă și la percepția privind felul în care guvernele au gestionat pandemia de COVID 19. Rezultatele se bazează pe interviuri reprezentative la nivel național cu 124.000 de respondenți din 53 de țări realizate în perioada 20 aprilie – 3 iunie 2020.

INTERVIU - Ioan-Aurel POP, președintele Academiei Române: „Ne mișcăm într-o lume în care nu mai simțim semnele și simbolurile care vin din trecut“

Ce preferați, învățămînt online sau învățămînt în sala de clasă/de curs? De ce?

Învățămîntul „pe viu“, la clasă ori în sala de curs și seminar (laborator), nu poate să fie înlocuit cu nimic. Omul este o ființă socială și are nevoie să-și simtă semenul lîngă el, să i se uite în ochi, să perceapă emoția comunicării, să vadă un zîmbet ori o încruntare, să audă clar vibrația vocii. Ecranul este un mijlocitor bun în caz de necesitate și pentru timp limitat, dar „ecranează“, obturează, ascunde sufletul… La cursurile pe care le țin „pe viu“, studenții au dreptul să mă întrerupă, să pună întrebări, vreau să plece lămuriți din sala de curs, nu fac doar o expunere, dialoghez cu ei, studenţii pot interveni oricînd, dacă au neclarități la ceva din ceea ce le prezint.

Monitorul social: Inegalităţi profunde în sistemul de educaţie românesc

Publicate în decembrie 2019, rezultatele PISA 2018 evidenţiază inegalităţile profunde din sistemul de învăţământ românesc, potrivit sursei mai sus citate.    Astfel, diferenţa dintre elevii proveniţi din familii înstărite şi cei din familii dezavantajate este cea mai mare dintre statele europene.    Dar nu doar atât. La nivel global, doar Peru şi Liban depăşeşsc Româniaa din acest punct de vedere.   Potrivit aceleiaşi surse, elevii ce provin din familii dezavantajate nu obţin, în medie, punctajul minim necesar pentru a atinge nivelul 2 al scalei PISA la citire.    Tot din datele PISA sse obsservă diferenţele majore între calitatea învăţământului la care au acces elevii din mediul rural şi cei din cele mai bune şcoli din Bucureşti.    Astfel, diferenţa între mediile de scor obţinute în comune şi scorul obţinut în Bucureşti este de 117 puncte, echivalentul a aproape două nivele de competenţă pe scala de măsurare PISA, elevii din mediul rural abia depăşind nivelul 1a.    Pe scurt, datele PISA indică faptul că, în medie, elevii din familii defavorizate şi cei care locuiesc în mediul rural nu au competenţele necesare pentru a localiza informaţia într-un text şi identifica ideea principală şi nu pot să realizeze o legătură între propria experienţă de viaţă şi textul citit. 

ECONOMIE - Doar 40% dintre angajaţi revin la birou

Odată cu relaxarea restricțiilor de deplasare, impuse de pandemia Covid-19, companiile încep să își reia activitatea în sediile situate în clădiri de birouri, dar într-o primă fază cu doar 40% dintre angajați, potrivit unui sondaj realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Astfel, daca în perioada de izolare la domiciliu impusă de autorități, doar 4% dintre angajați și-au continuat activitatea de la birou, gradul de populare a clădirilor de birouri va creşte în următoarea perioadă de zece ori.  Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre angajații din zona serviciilor vor continua, cel puțin pentru o perioadă, să lucreze de acasă, reiese din sondajul aplicat în perioada 21 – 29 mai pe un număr de 33 de companii din București și Cluj cu un total de peste 17.000 de angajați care își desfășoară activitatea în clădiri de birouri.

Jumătate dintre aceste companii au revenit sau vor reveni la birou cu o parte importantă dintre angajați în decursul lunii iunie, aproape 20% dintre firme și-au programat revenirea în septembrie, în timp ce 13% dintre companiile intervievate, în special mici și medii, își propun să revină la birou abia la începutul anului viitor.

În acest context, 30% dintre firmele intervievate spun că în următoarele 12 luni vor avea nevoie de mai puțin spaţiu de birouri, 61% dintre firme își acoperă necesarul de birouri cu spaţiile deja contractate, în timp ce 9% dintre firme preconizează că vor avea nevoie de spaţiu suplimentar.

PIAȚA MUNCII - Radiografia pieței muncii din UE, la intrarea în criză – record al ratei de ocupare, joburi noi predominant în servicii

Rata de ocupare în UE ajunsese anul trecut la recordul istoric de 73,9% în rândul persoanelor între 20 și 64 de ani, iar perspectivele economice indicau atingerea, prin menținerea ritmului, a ambițioasei ținte de 75%, fixată în Strategia  Europa 2020.

Criza Covid-19 a spulberat însă toate progresele și, în acest moment, nu se întrevede când Uniunea va reveni la valorile înregistrate înainte de pandemie de indicatorii privind piața muncii, spune Juan Menéndez-Valdés, director executiv al agenției tripartite Eurofound, citat în Raportul Condițiile de viață și de muncă în Europa 2019, publicat săptămâna aceasta.

Evoluțiile importante înregistrate pe piața muncii din UE, în 2019

  • rata de ocupare – 73,9%, atinsă în trimestrul al doilea al anului trecut
  • șomajul a coborât până la 6,2% în decembrie 2019 (de la 6,6%, în același interval din anul anterior), pentru categoria de vârstă 15 – 74 ani. Este cea mai redusă rată de când Eurostat a lansat, în 2000, seria lunară a datelor privind șomajul
  • șomajul a scăzut în 21 de state membre, în Danemarca s-a menținut și a urcat în Cipru, Lituania, Luxembourg, Slovenia, Portugalia și Suedia
  • rata tinerilor NEET (nici angajați și nici cuprinși într-o formă de educație sau training) a coborât la nivelul minim istoric de 10,2%.

 

CULTURA DE SECURITATE - Proiecte de cercetare pentru protejarea infrastructurii critice împotriva amenințărilor cibernetice și pentru a face orașele mai inteligente – finanțate cu 38 milioane de euro de CE

Comisia Europeană a anunțat că acordă peste 38 de milioane de euro prin intermediul programului de cercetare și inovare al UE, Orizont 2020, pentru a sprijini mai multe proiecte inovatoare în domeniul protecției infrastructurii critice împotriva amenințărilor cibernetice și fizice și pentru a face orașele mai inteligente și mai sigure.

În cadrul a trei proiecte (SAFETY4RAILS7SHIELD și ENSURESEC), obiectivul este de a îmbunătăți prevenirea, detectarea, răspunsul și reducerea amenințărilor cibernetice și fizice la adresa rețelelor de metrou și de cale ferată, a infrastructurii spațiale terestre și a sateliților, precum și a comerțului electronic și a serviciilor de livrare.

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională