Revista presei

16 octombrie 2020

Universitatea de Vest Timișoara, pe locul 2 la nivel național în RUR Academic Rankings

Universitatea de Vest din Timişoara este prezentă în RUR Reputation Rankings ocupând poziția 4 (la nivel naţional – din 6 universități) şi poziția 651 (la nivel mondial – din 786 universități) și în RUR Academic Rankings ocupând poziția 2 (la nivel naţional – din 6 universități) şi poziția 622 (la nivel mondial – din 828 universități).

RUR Reputation Rankings măsoară reputaţia internaţională a universităţilor, iar RUR Academic Rankings măsoară producția în cercetare a universităţilor.

Rectorul UVT, prof.univ.dr. Marilen Pirtea, afirmă despre noua situare obținută de UVT în acest ranking academic internațional binecunoscut: „În noua realitate a competitivității universitare europene, în care pandemia a obligat toate universitățile mari să treacă la mijloace online și să se digitalizeze, în care granițele regionale sunt aproape complet eliminate, locul patru pe țară pentru reputația universitară și locul doi pe țară pentru producțiile din cercetare reprezintă indicatori fideli ai ambiției cu care cercetătorii și universitarii UVT s-au angajat în competiția deschisă pentru o educație a viitorului”.

Ierarhizarea generală (Round University Rankings – RUR) are la bază 20 de indicatori de performanţă grupaţi în 4 categorii de indicatori: predare (40%), cercetare (40%), diversitate internațională (10%) şi sustenabilitate financiară (10%). Datele colectate şi utilizate în generarea clasamentului general sunt folosite şi în generarea acestor 2 clasificări specifice, fiind luați în considerare doar o parte din indicatori, în funcţie de scopul rankingului.

Astfel, RUR Reputation Rankings, se bazează pe media scorurilor obţinute de universităţi la indicatorii corespunzători categoriilor de indicatori predare şi cercetare (cadre didactice / studenţi, cadre didactice / diplome de licenţă acordate, diplome de doctorat / cadre didactice, diplome de doctorat / diplome de licență acordate, reputaţia predării, număr citări / cadre didactice şi cercetători, studenţi doctoranzi / diplome de doctor obţinute, impact normalizat al citărilor, număr lucrări / cadre didactice şi cercetători, reputaţia cercetării).

Încă 141 de școli și grădinițe au trecut azi în scenariul roșu. Față de săptămâna trecută numărul școlilor care funcționează exclusiv online aproape s-a triplat, de la 378 joia trecută la 930 azi

Ministerul Educației anunță că 930 de unități de învățământ funcționează în Scenariul roșu, în timp ce 11.460 de unități de învățământ funcționează în Scenariul verde cu participarea zilnică (față în față) a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară. Totodată 5.266 de unități de învățământ funcționează în Scenariul hibrid cu participarea zilnică (față în față) a elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, respectiv revenirea parțială (prin rotație de una-două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu.

Ministerul menționează că dintre cele 930 de școli aflate în scenariul roșu, 256 sunt în această situație ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate, în timp ce 674 de unități de învățământ, din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează ori a infrastructurii școlare supuse unor lucrări de reabilitare.

 

Luni, 12 octombrie Ministerul raporta 517 școli aflate în Scenariul roșu, dintre care 214 ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate. În urmă cu o săptămână, joi 9 octombrie, erau 378 de școli în care activitatea se desfășura exclusiv online.

Consiliile de administrație de la nivelul fiecărei unități de învățământ adoptă propunerile de scenarii și, implicit, schimbarea acestora, în funcție de analiza situației epidemiologice efectuate de către direcțiile de sănătate publică și Institutul Național de Sănătate Publică, de infrastructura și de resursele existente în fiecare unitate de învățământ.

Pandemia forțează transformarea digitală în România: în curând va fi lansat Consiliul Naţional pentru Transformare Digitală

Consiliul Naţional pentru Transformare Digitală va fi lansat, cel mai probabil, peste două săptămâni, online, a anunţat joi Sabin Sărmaş, preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), la prima ediţie a evenimentului Ziua Naţională a Comerţului Electronic, informează Agerpres.

 

“Am vrut să facem un eveniment, era programat săptămâna aceasta, de lansare a Consiliului Naţional pentru Transformare Digitală. Am realizat, acum două săptămâni, că practic nu va fi posibil, fiind un context nefavorabil (…) Îl vom lansa doar într-o formă online, probabil la sfârşitul săptămânii viitoare sau, cel mai probabil peste două săptămâni, vom avea acest Consiliu constituit, mai ales că avem nişte grupuri de lucru de la care aşteptăm extrem de multe”, a explicat Sărmaş.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a lansat pe 6 mai 2020 apelul de înscriere în Consiliul Naţional pentru Transformare Digitală (CNTD), organul consultativ al ADR, a cărui misiune este de a asigura colaborarea cu actorii interesaţi din domeniul tehnologiei informaţiei şi societăţii informaţionale.

Pe de altă parte, Sărmaş a menţionat că ADR are trei proiecte prioritare: cel de identitate electronică, proiectul de interoperabilitate şi cel de infrastructură de cloud guvernamental.

S-au schimbat scenariile dupa care vor merge la cursuri copiii din unele scoli si gradinite din Timisoara si din judet

A fost luata o noua decizie de catre Comitetul Judetean pentru Situatii de Urgenta, joi seara, in ceea ce priveste modul in care se vor desfasura orele in mai multe scoli din Timisoara si din judet.

Mai multe unitati de invatamant au fost trecute dintr-un scenariu in altul, in functie de rata de infectare din fiecare localitate.

Astfel, de vineri, Scoala Gimnaziala din Cenad trece din scenariul galben in cel verde, fiind singura pentru care s-a aprobat aceasta masura dintr-o serie de 13 unitati de invatamant.

Tot de vineri, vor trece din scenariul verde in cel galben patru gradinite si trei scoli din Timisoara,, dar si scoala gimnaziala din Costeiu.

S-a hotarat ca, de vineri, sa treaca din scenariul galben in cel rosu o gradinita, si doua licee. Este vorba despre gradinita cu program normal din Ivanda, unde un cadru didactic a fost infectat cu coronavirus, Liceul de Arta Ion Vidu, unde 3 elevi din clase diferite si un profesor au fost confirmati cu Sars Cov 2, si Liceul Teoretic din Buzias, unde au fost infectate trei cadre didactice.

Scoala gimnaziala din Dumbravita urmeaza sa intre si ea in scenariul rosu, de luni, din pricina cresterii ratei de infectare la nivelul localitatii.

Salvati Copiii, in ajutorul scolilor. Cursuri pentru profesorii care predau online

Aproape jumătate (45,5%) dintre cadrele didactice care au apelat la specialiștii Salvați Copiii avertizează că școala online contribuie la adâncirea diferențelor socio-economice dintre copii și consideră că asigurarea accesului egal la educație al tuturor elevilor este o provocare majoră întâmpinată în perioada pandemiei. Mai mult, o parte semnificativă a acestora (35,4%) crede că lipsa competențelor digitale și siguranța online sunt principalele obstacole în realizarea actului didactic în acest an școlar.

Pentru a veni în sprijinul lor, Organizația Salvați Copiii lansează cursul online „Profesor real într-o școală virtuală”, un amplu demers didactic care surprinde principalele aspecte legate de formarea cadrelor didactice în vederea utilizării sigure a internetului în procesul educativ.

Cele 650 de cadre didactice care au apelat linia de consiliere ctrl_AJUTOR în perioada aprilie – septembrie 2020 și-au exprimat teama privind asigurarea accesului egal la educație al tuturor copiilor, preocuparea legată de menținerea siguranței online în cadrul orelor de curs, precum și îngrijorarea referitoare la lipsa competențelor digitale a celor implicați în actul educațional, fie aceștia elevi, cadre didactice sau chiar părinți.

Potrivit unui raport al Ministerului Educației Naționale, în cadrul programului CRED, printre principalele nevoi de formare ale cadrelor didactice se numără nevoia de a învăța cum să suplinească sau să suplimenteze baza materială de care dispun, nevoia de a dobândi competențe digitale cât mai bune și de a utiliza mai intens noile tehnologii în procesul educațional.

Daniel Funeriu, despre cazul Baranga: „Nu am cunoscut acest modus operandi cât am fost în funcţie, însă am mirosit că ceva era putred”

Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, vorbeşte într-o postare pe pagina sa de socializare despre cazul lui Laurenţiu Baranga, profesorul universitar care a ajuns conducător de doctorate, după ce instanţa i-a anulat diploma de Bac obţinută fraudulos.

Textul postării:

Nu am vorbit despre partea educaţională a cazului Baranga până nu mi-am luat cele mai bune informaţii pe care cineva, cu excepţia preşedintelui, le poate lua în România. Lucrurile sunt clare pe partea politică: premierul are obligaţia să-i nimicească politic pe toţi cei aflaţi pe traseul susţinerii politice a lui Baranga. Iată ce am aflat: • exista (poate mai există) un sistem (subliniez, un sistem, nu o persoană) care contra cost îţi dădea diplomă de bacalaureat ŞI foaie matricolă chiar dacă nu o aveai nici pe pe prima, nici pe a doua; • pe baza acestora te înscriai la o facultate neacreditată, care, neacreditată fiind, nu putea să dea diplomă de licenţă; • ulterior, pe baza “absolvirii” studiilor la universitatea neacreditată, contra cost, mergeai la o universitate acreditată şi dădeai examenele. Evident erai lăsat să copiezi cât să nu bată la ochi dar, dacă dădeai mai mulţi bani, mergea altul să dea examenele în locul tău. Mi se spune (nu am probe, dar având în vedere sursele, cred) că celui care dădea examenul în locul tău i se furniza inclusiv o carte de identitate plastografiată; • odată diploma de licenţă obţinută restul (master, doctorat, abilitare) era floare la ureche căci deja se bazau pe acte reale din punct de vedere fizic (nu erau falsuri, ca banii falşi de exemplu) dar obţinute fraudulos (deci extrem de greu de dovedit).

Guvernul alocă încă 50 de milioane de euro pentru achiziționarea de tablete școlare

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri alocarea a încă 50 de milioane de euro pentru achiziţia de tablete școlare, a anunțat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş. Acesta a spus că este majorată și valoarea eligibilă a unei tablete de la 200 de euro la 250 de euro.

Reamintim că înainte de începerea noului an școlar, Guvernul a aprobat alocarea din fonduri europene a 100 de milioane de euro pentru 500 de mii de tablete.

Marcel Boloș a mai spus că Executivul a mai aprobat un buget de 10 milioane de euro pentru echipamente de protecţie şi dispozitive medicale necesare în cadrul universităţilor.

Apelul de proiecte urmează să fie deschis pe 19 octombrie iar depunerea aplicaţiilor de finanţare se va face începând cu data de 25 octombrie.

UE - Summit UE pe tema coordonării luptei anti-Covid

“Ne întâlnim în condiţii dificile fiindcă numărul infectărilor cu coronavirus creşte (…) iar pe ordinea de zi se află şi raporturile cu Regatul Unit al Marii Britanii.” Cu aceste cuvinte lipsite de optimism începe scrisoarea de invitaţie adresată de preşedintele Consiliului European, Charles Michel, şefilor de stat şi de guvern europeni, care se întâlnesc personal joi şi vineri la Bruxelles. Dezbaterile sunt dominate de pandemie şi de disputa din jurul unui acord cu marea Britanie, care părăseşte UE la sfârşitul anului, şi este clar că nu va fi identificată acum la Bruxelles o soluţie pentru cele două probleme.

Pentru combaterea pandemiei, al cărei al doilea val stă să izbucnească în Europa, fiecare din cele 27 de state membre mizează pe măsuri diferite. Franţa, Olanda şi Italia au anunţat că impun limitări întâlnirilor private şi ieşirilor la restaurant. Cehia a intrat într-un nou lockdown, ca urmare a înmulţirii galopante a numărului de infectări. În Germania se discută aprins despre limitarea călătoriilor la nivel intern. Cancelara Angela Merkel a declarat în cadrul unei videoconferinţe cu preşedinţi regionali şi primari europeni că observă cu mare nelinişte creşterea numărului de infectări în toate zonele continentului. “Situaţia este neschimbat foarte serioasă”, a spus Merkel.

Graniţele să rămână deschise, un nou lockdown trebuie evitat

Numărul de testări este în continuare foarte diferit de la un stat membru al UE la altul. În timp ce la Luxemburg se efectuează 6000 de testări la suta de mii de locuitori, în Bulgaria sunt doar 380. Statisticile privind ratele de infectare nu pot fi de aceea comparate. Autoritatea europeană de combatere a epidemiilor ECDC de la Stockholm a evidenţiat în ajunul summit-ului european, că rata mortalităţii se menţine în majoritatea ţărilor membre la nivel normal, ceea ce înseamnă că boala este acum mai puţin fatală decât era în primăvară. Cu toate acestea, în unele state cum ar fi Franţa sau Spania există regiuni în care ocuparea paturilor de spital este în creştere. Se aşteaptă ca şefii de stat şi de guvern reuniţi la Bruxelles să-şi promită reciproc acţiuni coordonate de combatere a Covid-19. Ei sunt de altfel de acord că graniţele dintre statele UE trebuie să rămână deschise, altfel decât s-a întâmplat în timpul primului val al pandemiei, în lunile martie, aprilie şi mai. Traficul călătorilor între statele din zona Schengen trebuie să rămână posibil, în absenţa unor controale. Înaintea întâlnirii, cancelara Merkel a subliniat că economia nu poate fi din nou stopată şi de aceea se impun măsuri de preîntâmpinare a unui al doilea lockdown.

Semaforul Covid, un mijloc eficient

UE introduce pe baze voluntare un “semafor Covid” pentru toate regiunile europene, care va consemna pentru prima dată nu numai noile infectări ci şi numărul testărilor efectuate. Regula fixă de incidenţă din Germania, stabilită la 50 de infectări la suta de mii de locuitori, va fi înlocuită cu un segment pornind de la 25 şi culminând cu 150 de infectări în interval de o săptămână.

ABONARE - Dacă ai primit Revista Presei UVT din bunăvoința unui prieten și ai regăsit aici informații utile, te poți abona oricând accesând link-ul de mai jos

Copyright © 2018 DCIMI – Departamentul de Comunicare, Identitate și Imagine Instituțională